Wszystko jest przedstawieniem
Abstrakt
Autor recenzji ukazuje nowatorski charakter książki Maaret Koskinen (Ingmar Bergman: „Allting föreställer, ingenting är”. Filmen och teatern – en tvärsestetisk studie, 2001) na tle szwedzkich badań nad twórczością Bergmana. Koskinen wychodzi z założenia, że obie dziedziny kreacji artystycznej Bergmana łączy wielopostaciowy i subtelnie rozgałęziony krwioobieg. Jego opis i analizę różnorodnych jego funkcji autorka przeprowadza zarówno w płaszczyźnie chronologicznej ewolucji Bergmanowskiego dzieła (teatralnego i filmowego równocześnie), jak i paradygmatycznej, wskazując na istnienie podobnych wzorów stylistycznych czy rozwiązań inscenizacyjno-wizualnych dokonywanych paralelnie w języku teatru i filmu. Główną kategorią, która jednoczy spektakl u Bergmana – teatralny i filmowy – jest na różne sposoby podkreślana orientacja twórcy na widza, bowiem zarówno film, jak i przedstawienie realizują się w percepcyjnym akcie odbioru. Bogaty materiał komparatystyczny autorka książki ujmuje w cały szereg artystycznych strategii autorskich, wspólnych dla obu skrzydeł artystycznej praktyki Bergmana (m.in. problem maski, tematyzacja mowy, motyw sobowtóra czy autorefleksywna funkcja aktora).
Słowa kluczowe:
Maaret Koskinen, Ingmar Bergman, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Łódzkim i Gdańskim. Opublikował książki: Eisenstein. U źródeł twórczości (1986), Zwierciadło Bergmana (1999), wydał z Bogusławem Żyłko antologię tekstów z dziedziny rosyjskiej myśli filmowej Cudowny kinemo (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2002 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Podróż po krainie człowieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Tajemnice „Persony” , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Tadeusz Szczepański, Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Tadeusz Szczepański, Filmowe pytania o sens życia , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
- Tadeusz Szczepański, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 39-40 (2002): Kino skandynawskie
- Tadeusz Szczepański, Rehabilitacja kina moralnego niepokoju , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Tadeusz Szczepański, O pewnej przygodzie polskiego kinofila , Kwartalnik Filmowy: Nr 41-42 (2003): Mit i film