O pewnej przygodzie polskiego kinofila
Abstrakt
Recenzja książki Tadeusza Lubelskiego Nowa Fala. O pewnej przygodzie kina francuskiego (2000). Szczepański zauważa, że książka jest bardzo solidnym, wszechstronnie udokumentowanym i obiektywnym – bo pisanym z historycznego dystansu kilku dekad – historiograficznym opisem kina formacji artystycznej, która dokonała zasadniczej rewolucji w zbiorowej świadomości dotyczącej filmu. Monografię cechuje osobisty ton, który sprawia, że staje się ona relacją z młodzieńczej przygody polskiego kinomana. Lubelski momentami wchodzi w polemikę z utartymi interpretacjami znanych filmów, w tym 400 batów Trauffauta. Najciekawsze są fragmenty dotyczące genezy ruchu. Osobiste preferencje Lubelskiego sprawiają jednak, że tak ważni twórcy, jak Godard, nie zostali w książce dostatecznie omówieni.
Słowa kluczowe:
Tadeusz Lubelski, francuska nowa fala, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Tadeusz Szczepańskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Łódzki Polska
Krytyk, filmoznawca, wykłada na Uniwersytecie Łódzkim i Gdańskim. Opublikował m.in. Zwierciadło Bergmana (1999). Wydał z B. Żyłko antologię tekstów z dziedziny rosyjskiej myśli filmowej Cudowny kinemo (2001).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2003 Tadeusz Szczepański

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Tadeusz Szczepański, „Widzieć jasno w zachwyceniu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 113 (2021): Film i technologia
- Tadeusz Szczepański, 1500 stron o 120 latach polskiego dokumentu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Tadeusz Szczepański, Na pograniczu auto/biografii. „Mama” Suzanne Osten , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Podróż po krainie człowieczeństwa , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Tadeusz Szczepański, Tajemnice „Persony” , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
- Tadeusz Szczepański, Filmowcy, księża, zakonnice i sekretarze , Kwartalnik Filmowy: Nr 56 (2006): Homo ludens
- Tadeusz Szczepański, Filmowe pytania o sens życia , Kwartalnik Filmowy: Nr 52 (2005): Kino brytyjskie (cz. I)
- Tadeusz Szczepański, Od redakcji , Kwartalnik Filmowy: Nr 39-40 (2002): Kino skandynawskie
- Tadeusz Szczepański, Rehabilitacja kina moralnego niepokoju , Kwartalnik Filmowy: Nr 45 (2004): Sacrum w filmie
- Tadeusz Szczepański, Oglądając „Pannę Julię” Alfa Sjöberga , Kwartalnik Filmowy: Nr 39-40 (2002): Kino skandynawskie