Przeczucie znaczenia – sekwencja inicjalna „Nie oglądaj się teraz”

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Filmy Nicolasa Roega charakteryzują się szczególnym wyrafinowaniem formalnym, zwłaszcza na poziomie montażu. Andrzej Pitrus analizuje sekwencję inicjalną jednego z najbardziej znanych i cenionych filmów reżysera, która cechuje się nie tylko obecnością niezwykle efektownych wizualnie rozwiązań, ale także doskonałym powiązaniem pomysłów montażowych ze sferą znaczeniową filmu. Choć ostateczny sens zostaje odkryty dopiero po obejrzeniu całości, uświadamiamy sobie, że w istocie to nieuchwytne „przeczucie znaczenia” towarzyszyło nam już podczas oglądania początkowych scen filmu. Co ciekawe, Roegowi udało się skonstruować podstawowe relacje obecne w filmie za pomocą środków czysto filmowych – przede wszystkim zaś przy użyciu przemyślanych figur montażowych, zapowiadających spotkanie z tajemnicą, którą możemy rozpoznać tylko w pewnym zakresie.



Słowa kluczowe:

Nicolas Roeg, montaż, kino brytyjskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-03-31

Cited By / Share

Pitrus, A. (2006) „Przeczucie znaczenia – sekwencja inicjalna «Nie oglądaj się teraz»”, Kwartalnik Filmowy, (53), s. 127–132. doi: 10.36744/kf.3508.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy In­stytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor ksią­żek Gore, seks, ciało, psychoanaliza (1992), Kino kultu (1998), Zrozumieć reklamę (1999), Znaki na sprzedaż (2000). Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Hay- nesa (2004), Filmowcy i kiniarze (2004). Reda­ktor książek: Kino końca wieku (2000), Autorzy kina europejskiego II (red. z Alicją Helman, 2005). Znawca problematyki kina niezależnego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>