Chrisa Markera podróże w czasie: o dziwnych losach „La Jetée”

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest próbą skonfrontowania filmu Chrisa Markera pod tytułem La Jetée (1962) z utworami, które zostały przezeń zainspirowane. Choć eksperyment francuskiego reżysera był przez lata niemal nieznany, dziś stał się natchnieniem dla filmowców, muzyków, a nawet twórców teledysków. Autor stawia tezę, że jest tak dlatego, iż film ten odwraca się od konwencji głównego nurtu, starając się „wynaleźć” kino od nowa. Dlatego też chętnie nawiązują do niego twórcy należący do kolejnych pokoleń rewolucjonistów i eksperymentatorów.


Słowa kluczowe:

Chris Marker, kino francuskie, kino eksperymentalne

Pitrus, Andrzej. "Fundament pamięci – o 'fotograficznej powieści' Chrisa Markera." Kwartalnik Filmowy 54-55 (2006): 231-236.
  Google Scholar

Pitrus, Andrzej. "Holokaust i performance. ‘Jacoba’ Jorama ten Brinka” in Gefilte film IV. Wątki żydowskie w kinie ed. Joanna Preizner, Kraków – Budapeszt: Wydawnictwo Austeria, 2013
  Google Scholar

Sontag, Susan. O fotografii, przeł. Sławomir Magala. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1986.
  Google Scholar

Steiner, George. Language and Silence, Harmondsworth: Penguin, 1969.
  Google Scholar

White, Hayden H. "Realizm figuralny w literaturze świadectwa.”, przeł. Ewa Domańska, Literatura na Świecie 1-2 (2004.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2015-06-30

Cited By / Share

Pitrus, A. (2015) „Chrisa Markera podróże w czasie: o dziwnych losach «La Jetée»”, Kwartalnik Filmowy, (89-90), s. 320–326. doi: 10.36744/kf.2343.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Prof. w Instytucie Sztuk Audio­wizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zaj­muje się głównie nowymi mediami i ich wykorzystaniem w sztuce współczesnej; spora­dycznie wraca do dawnych zainteresowań filmo­wych, skupiając uwagę przede wszystkim na kinie eksperymentalnym i autorskim.



Statystyki

Abstract views: 42
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.