To my wymyśliliśmy czas. „Ocean Without a Shore” i „Transfigurations” Billa Violi

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł zawiera interpretacje prac amerykańskiego artysty wideo Billa Violi Ocean Without a Shore i Transfigurations. W obydwu artysta wykorzystał niecodzienną technologię łączącą zapis HD, prymitywne kamery telewizji przemysłowej i techniki inscenizacyjne własnego pomysłu. Wspólnym tropem jest tu czas ukazany w wielu kontekstach. Pozornie powtarzalna forma stała się dla Violi pretekstem do rozważań o przemijaniu, śmierci, reinkarnacji. Po raz kolejny wyrafinowana technologia ujawnia swoje „ludzkie” oblicze, po raz kolejny także Bill Viola proponuje widzom zmierzenie się z erudycyjną układanką, która pod pozornie prostoduszną powierzchnią kryje wiele fascynujących odniesień – przede wszystkim do filozofii i systemów religijnych Wschodu.


Słowa kluczowe:

Bill Viola, sztuka wideo, przemijanie

Al-Qasima al-Qusayri, Abu. 1997. Ar-Risala al-Qusayriyya, czyli traktat o sufizmie. Tłum. ks. J. Nosowski. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie DIALOG.
  Google Scholar

Chittick, William C. 1998. The Self-Disclosure of God: Principles of Ibn al-'Arabi's Cosmology. Albany: State University of New York Press.
  Google Scholar

Elmarsafy, Zlad. 2008. Adapting Sufism to Video Art: Bill Viola and the Sacred. W: „Journal of Comparative Poetics”.
  Google Scholar

Kaprow, Allan. 2003. The Legacy of Jackson Pollock, W: tenże. Essays on the Blurring of Art and Life. London: University of California Press.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520930841   Google Scholar

Melzter, David (red.). 1984. Death – An Anthology of Ancient Texts, Songs, Prayers and Stories. San Francisco: North Point Press.
  Google Scholar

Viola, Bill. 1995. Reasons for Knocking at an Empty House. Cambridge: The MIT Press.
  Google Scholar

Viola, Bill. 2008. Transfigurations. Seoul: Kukje Gallery.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-06-30

Cited By / Share

Pitrus, A. (2014) „To my wymyśliliśmy czas. „Ocean Without a Shore” i «Transfigurations» Billa Violi”, Kwartalnik Filmowy, (86), s. 161–170. doi: 10.36744/kf.2421.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Medioznawca, profesor nauk humanistycznych w Instytucie Sztuk Audiowi­zualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Interesuje się przede wszystkim sztuką mediów, bada twór­czość amerykańskiego artysty wideo Billa Violi. Interesują go również pogranicza game studies i praktyki projektowania gier.



Statystyki

Abstract views: 72
PDF downloads: 31


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.