„Salto” Tadeusza Konwickiego jako filmowa adaptacja własnej metody pisarskiej

Przemysław Kaniecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Polska)

Abstrakt

Zdaniem autora artykułu Salto zapowiada najdojrzalszy etap twórczości Konwickiego. Etap, w którym korespondencja elementów poszczególnych autorskich dzieł oparta jest na zasadzie dopełnienia, czy też autointerpretacji, a nie – jak jeszcze w wypadku Salta – zasadzie dialogu polemicznego. Trzeci film pisarza-reżysera jest utworem autopolemicznym wobec Sennika współczesnego. Konwicki uznał, jak powiada, że w powieści tej zbytnio się uwznioślił – i nakręcił film po to, żeby się do samego siebie zdystansować. Związek powieści i filmu budują nie tylko liczne paralele fabularne, ale także sama konstrukcja świata przedstawionego. W Salcie sięgnął twórca po poetykę wspartą na środkach będących filmowymi odpowiednikami środków własnego warsztatu prozatorskiego. Kaniecki skupia się w szkicu na wykazaniu analogii między elementami formalnymi obu utworów, budującymi kategorię nierealności i umowności świata przedstawionego oraz status protagonisty-narratora.



Słowa kluczowe:

Tadeusz Konwicki, adaptacja, kino polskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-09-30

Cited By / Share

Kaniecki, P. (2007) „«Salto» Tadeusza Konwickiego jako filmowa adaptacja własnej metody pisarskiej”, Kwartalnik Filmowy, (59), s. 114–146. doi: 10.36744/kf.3445.

Autorzy

Przemysław Kaniecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Polska

Doktorant w Instytucie Literatury Polskiej UMK; studiuje także antropologię w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW; współautor strony internetowej www.konwicki.art.pl.



Statystyki

Abstract views: 35
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Przemysław Kaniecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.