Idea „prywatnego ekumenizmu” w filmach Tadeusza Konwickiego

Przemysław Kaniecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika (Polska)

Abstrakt

Pojednawcze przesłanie Tadeusza Konwickiego adresowane jest przede wszystkim do społeczeństw: litewskiego, białoruskiego, rosyjskiego oraz polskiego; ufundowane zostało na kategorii wspólnej tożsamości. Kaniecki prezentuje analizy czterech filmów: trzech Konwickiego – Jak daleko stąd, jak blisko, Dolina Issy i Lawa oraz Kronika wypadków miłosnych w reż. Andrzeja Wajdy (adaptacja powieści Konwickiego). W filmach tych idea „ekumeniczna” wsparta jest m.in. na obrazie różnorodności kulturowej przedwojennej Wileńszczyzny i synekdochach trzech wielkich religii tego regionu (katolicyzmu, prawosławia i judaizmu). Kaniecki wyodrębnia w twórczości Konwickiego pierwiastek żydowski podkreślając, że choć jest on istotną składową refleksji kresowej tego autora, przesłanie „ekumeniczne” nie może być rozpatrywane jako skierowane do Żydów, gdyż ogólnoludzki grzech współwiny Zagłady wymaga ekspiacji, a nie pojednania.



Słowa kluczowe:

Tadeusz Konwicki, Litwa, Andrzej Wajda

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Kaniecki, P. (2007) „Idea «prywatnego ekumenizmu» w filmach Tadeusza Konwickiego”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 222–241. doi: 10.36744/kf.3335.

Autorzy

Przemysław Kaniecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika Polska

Doktorant w In­stytucie Literatury Polskiej UMK; studiuje także antropologię w Instytucie Etnologii i Antropolo­gii Kulturowej UW; współautor strony interneto­wej www.konwicki.art.pl.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Przemysław Kaniecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.