Za oknem krzyży – Litwa

Janusz Gazda

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny (Polska)

Abstrakt

Gazda przywołuje szczególnie bliski mu film, Nikt nie chciał umierać, Vytautasa Žalakevičiusa, aby przezeń opisać specyficzną, magiczno-rytualną naturę kina litewskiego. Kina, które przez wiele lat próbowało, choć w zakamuflowany sposób walczyć o własną odrębność kulturową, o suwerenność, jakiej brak było w życiu politycznym Litwy. Film Žalakevičiusa opowiada o walce z antykomunistyczną partyzantką, która, rzecz jasna, musi przegrać. Jednakże wydźwięk filmu nie jest tak oczywisty. Obraz ten skumulował bowiem w sobie dwa źródła oddziaływań. Jedno wypływało z oficjalnej ideologii, a nawet doraźnej propagandy. Drugie jednak, dużo istotniejsze, wyrastało z kultury litewskiej, z jej mitologii i archaicznych treści decydujących o jej istocie. Gazda opisuje, jak opiewając owe archetypiczne symbole kino litewskie walczy z sowieckim systemem – przez sakralizację Litwy, przez ożywienie doświadczenia wspólnoty wśród jej mieszkańców.



Słowa kluczowe:

Vytautas Žalakevičius, kino litewskie, niepodległość

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-06-30

Cited By / Share

Gazda, J. (2007) „Za oknem krzyży – Litwa”, Kwartalnik Filmowy, (57-58), s. 242–255. doi: 10.36744/kf.3336.

Autorzy

Janusz Gazda 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
badacz niezależny Polska

Krytyk filmowy, scenarzy­sta, juror wielu krajowych i zagranicznych festi­wali filmowych. Publikował w „Ekranie”, „Filmie”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze filmowej”, „Filmie na świecie”, „Kinie”. W la­tach 1993-1998 był redaktorem naczelnym „Kwar­talnika Filmowego”. Prowadził warsztaty pisarskie w Szkole Reportażu - studium przy Wydziale Dziennikarstwa Collegium Civitas. Autor m.in. książki Innokientij Smoktunowski (1975).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Janusz Gazda

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.