Znad dworu panny Heleny przed dom Poety. Kategoria narracji a obecność autora w „Lawie” i „Bohini” Konwickiego

Przemysław Kaniecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)

Abstrakt

Autor tekstu wskazuje na podobieństwo między narracją Lawy Konwickiego, filmowej adaptacji Mickiewiczowskich Dziadów, a narracją Bohini – powieści, którą Konwicki napisał bezpośrednio przed scenariuszem Lawy. Kaniecki zwraca również uwagę na podobieństwo kategorii autobiografizmu w tych dwóch dziełach (obydwa mają charakter paraboliczny), przy czym podkreśla, jak bardzo różni się w nich obecność autora. W przypadku Bohini narrator może być identyfikowany wprost z „ja” Konwickiego jako podmiotem sylleptycznym (określenie zaproponowane przez Ryszarda Nycza). Jeśli chodzi o Lawę, Poeta, który jest narratorem w filmie, jawi się równocześnie jako zarazem Mickiewicz i Konwicki.


Słowa kluczowe:

Tadeusz Konwicki, Adam Mickiewicz, autobiografizm

Arlt Judith, „Ja” Konwickiego, Kraków 2007, s.73.
  Google Scholar

Bereś Stanisław, Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim (1986), Kraków 2003, s.175.
  Google Scholar

Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo – wyznanie – wyzwanie, Kraków 2000, s. 13-18.
  Google Scholar

Eile Stanisław, Światopogląd powieści, Wrocław 1973, s. 26.
  Google Scholar

Głowiński Michał, Anachronizm i konstrukcja czasu. Z problemów poetyki Żeromskiego, w: Głowiński Michał, Pisma wybrane, t. V, Intertekstualność, groteska, parabola, Kraków 2000, s. 390, 406-408.
  Google Scholar

Janion Maria, Krwotok lawy, w: Janion Maria, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi iduchów, Warszawa 1991.
  Google Scholar

Kłobukowski Miłosz, „Lawa”, czyli Konwickiego gra o „Dziady”, w: Scena i ekran. Przestrzeń dialogu interartystycznego, red. J. Skuczyński, P. Skrzypczak, Toruń 2007.
  Google Scholar

Konwicki Tadeusz, Wiatr i pył, teksty wybrali i do druku przygotowali P. Kaniecki i T. Lubelski, Warszawa 2008, s. 398, 464, 469-470.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty, „Kwartalnik Filmowy” 59, 2007, s. 165.
  Google Scholar

Majchrowski Zbigniew, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza, Gdańsk 1999, s. 198.
  Google Scholar

Nowicki Stanisław, Romans z nicością, „Aneks” 49, 1988.
  Google Scholar

Nycz Ryszard, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, w: Nycz Ryszard, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997, s. 14.
  Google Scholar

Sawicka Elżbieta, Nasi bracia w grzechach i świętości, „Odra” 1987, nr 12, s. 16-17.
  Google Scholar

Sawicka Elżbieta, W szponach romantyzmu, „Odra” 1988, nr 1, s. 28.
  Google Scholar

Szarża. Z Tadeuszem Konwickim o realizowanym przez niego filmie wg „Dziadów” rozmawia Ewa Berberyusz, „Tygodnik Powszechny” 1988, nr 37.
  Google Scholar

Szniak Małgorzata, Powroty [relacja ze spotkania z widzami pokazu przedpremierowego w warszawskim kinie Tęcza], „Sztandar Młodych” 24 września 1989.
  Google Scholar

Treugutt Stefan, „Beniowski”. Kryzys indywidualizmu romantycznego, wyd. II poprawione, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Walc Jan, Tadeusza Konwickiego przedstawianie świata (1975), Warszawa 2010, s. 28-29.
  Google Scholar

Z Tadeuszem Konwickim o filmie „Lawa” według „Dziadów” A. Mickiewicza rozmawia Bożena Markowska, „Ethos” 1991, nr 1-2, s. 237-238.
  Google Scholar

Zielińska Barbara, Konwicki okresu błękitnego, w: Zielińska Barbara, Namysły i pomysły. Szkice o literaturze współczesnej, Warszawa 1995, s. 86-87.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Kaniecki, P. (2011) „Znad dworu panny Heleny przed dom Poety. Kategoria narracji a obecność autora w „Lawie” i «Bohini» Konwickiego”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 147–162. doi: 10.36744/kf.2993.

Autorzy

Przemysław Kaniecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Polska

Ukończył polonistykę na UMK i antropologię na UW; w Instytucie Li­teratury Polskiej UMK obronił pracę doktorską napisaną pod opieką prof. Marii Kalinowskiej (monografia twórczości Tadeusza Konwickiego). Autor m.in. książkowego opracowania Lawy (2008); redaktor numeru pisma „Litteraria Copernicana” poświęconego twórczości Kon­wickiego (numer inauguracyjny: nr 1/2008; współredaktor: J. Speina) oraz wyboru mniej­szych form prozatorskich pisarza Wiatr i pył (2008; współredaktor: T. Lubelski). Redaktor serii „Książek wybranych” Konwickiego (2010).



Statystyki

Abstract views: 26
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Przemysław Kaniecki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.