From Above Miss Helena’s Manor to at the Front of the Poet’s House: The Category of Narration and the Author’s Presence in Konwicki’s “Lava” and “Bohin Manor”
Abstract
The text shows how similar is the narration of Lava, Konwicki’s film adaptation of Mickiewicz’s Forefathers’ Eve, to the narration of Bohin Manor, a novel which was written just before Lava, and how similar is the autobiographic category in these two works (both of them are parabolas), but yet how different is the author’s presence in them. In Bohin Manor, the narrator of the story is identified straightforwardly with Konwicki’s “I”, as a figure of syllepsis (Ryszard Nycz’s term for such narrator); in Lava, the Poet, who is the narrator in the film, is presented simultaneously as both Mickiewicz and Konwicki.
Keywords:
Tadeusz Konwicki, Adam Mickiewicz, autobiographismReferences
Arlt Judith, „Ja” Konwickiego, Kraków 2007, s.73.
Google Scholar
Bereś Stanisław, Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim (1986), Kraków 2003, s.175.
Google Scholar
Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo – wyznanie – wyzwanie, Kraków 2000, s. 13-18.
Google Scholar
Eile Stanisław, Światopogląd powieści, Wrocław 1973, s. 26.
Google Scholar
Głowiński Michał, Anachronizm i konstrukcja czasu. Z problemów poetyki Żeromskiego, w: Głowiński Michał, Pisma wybrane, t. V, Intertekstualność, groteska, parabola, Kraków 2000, s. 390, 406-408.
Google Scholar
Janion Maria, Krwotok lawy, w: Janion Maria, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi iduchów, Warszawa 1991.
Google Scholar
Kłobukowski Miłosz, „Lawa”, czyli Konwickiego gra o „Dziady”, w: Scena i ekran. Przestrzeń dialogu interartystycznego, red. J. Skuczyński, P. Skrzypczak, Toruń 2007.
Google Scholar
Konwicki Tadeusz, Wiatr i pył, teksty wybrali i do druku przygotowali P. Kaniecki i T. Lubelski, Warszawa 2008, s. 398, 464, 469-470.
Google Scholar
Lubelski Tadeusz, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty, „Kwartalnik Filmowy” 59, 2007, s. 165.
Google Scholar
Majchrowski Zbigniew, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza, Gdańsk 1999, s. 198.
Google Scholar
Nowicki Stanisław, Romans z nicością, „Aneks” 49, 1988.
Google Scholar
Nycz Ryszard, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, w: Nycz Ryszard, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997, s. 14.
Google Scholar
Sawicka Elżbieta, Nasi bracia w grzechach i świętości, „Odra” 1987, nr 12, s. 16-17.
Google Scholar
Sawicka Elżbieta, W szponach romantyzmu, „Odra” 1988, nr 1, s. 28.
Google Scholar
Szarża. Z Tadeuszem Konwickim o realizowanym przez niego filmie wg „Dziadów” rozmawia Ewa Berberyusz, „Tygodnik Powszechny” 1988, nr 37.
Google Scholar
Szniak Małgorzata, Powroty [relacja ze spotkania z widzami pokazu przedpremierowego w warszawskim kinie Tęcza], „Sztandar Młodych” 24 września 1989.
Google Scholar
Treugutt Stefan, „Beniowski”. Kryzys indywidualizmu romantycznego, wyd. II poprawione, Warszawa 1999.
Google Scholar
Walc Jan, Tadeusza Konwickiego przedstawianie świata (1975), Warszawa 2010, s. 28-29.
Google Scholar
Z Tadeuszem Konwickim o filmie „Lawa” według „Dziadów” A. Mickiewicza rozmawia Bożena Markowska, „Ethos” 1991, nr 1-2, s. 237-238.
Google Scholar
Zielińska Barbara, Konwicki okresu błękitnego, w: Zielińska Barbara, Namysły i pomysły. Szkice o literaturze współczesnej, Warszawa 1995, s. 86-87.
Google Scholar
Authors
Przemysław Kanieckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Nicolaus Copernicus University in Toruń Poland
Ukończył polonistykę na UMK i antropologię na UW; w Instytucie Literatury Polskiej UMK obronił pracę doktorską napisaną pod opieką prof. Marii Kalinowskiej (monografia twórczości Tadeusza Konwickiego). Autor m.in. książkowego opracowania Lawy (2008); redaktor numeru pisma „Litteraria Copernicana” poświęconego twórczości Konwickiego (numer inauguracyjny: nr 1/2008; współredaktor: J. Speina) oraz wyboru mniejszych form prozatorskich pisarza Wiatr i pył (2008; współredaktor: T. Lubelski). Redaktor serii „Książek wybranych” Konwickiego (2010).
Statistics
Abstract views: 26PDF downloads: 16
License
Copyright (c) 2011 Przemysław Kaniecki

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Przemysław Kaniecki, People Met in Poland. A Film Novella „Preparation 09” (1948) by Tadeusz Konwicki and Wiktor Woroszylski , Kwartalnik Filmowy: No. 107 (2019): Journey, (E)migration, Pilgrimage
- Przemysław Kaniecki, Close-up on the Ladybug: Konwicki, Mach and a Shot from an Unrealized Adaptation , Kwartalnik Filmowy: No. 118 (2022): One Take
- Przemysław Kaniecki, Underground Comics and Animations: A Conversation with Krzysztof Ostrowski , Kwartalnik Filmowy: No. 114 (2021): Contamination, Dirt, Flaw
- Przemysław Kaniecki, Joanna “en face”: About a Film by Feliks Falk , Kwartalnik Filmowy: No. 77-78 (2012): Polish Myths, Polish Complexes