From Above Miss Helena’s Manor to at the Front of the Poet’s House: The Category of Narration and the Author’s Presence in Konwicki’s “Lava” and “Bohin Manor”

Przemysław Kaniecki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Nicolaus Copernicus University in Toruń (Poland)

Abstract

The text shows how similar is the narration of Lava, Konwicki’s film adaptation of Mickiewicz’s Forefathers’ Eve, to the narration of Bohin Manor, a novel which was written just before Lava, and how similar is the autobiographic category in these two works (both of them are parabolas), but yet how different is the author’s presence in them. In Bohin Manor, the narrator of the story is identified straightforwardly with Konwicki’s “I”, as a figure of syllepsis (Ryszard Nycz’s term for such narrator); in Lava, the Poet, who is the narrator in the film, is presented simultaneously as both Mickiewicz and Konwicki.


Keywords:

Tadeusz Konwicki, Adam Mickiewicz, autobiographism

Arlt Judith, „Ja” Konwickiego, Kraków 2007, s.73.
  Google Scholar

Bereś Stanisław, Pół wieku czyśćca. Rozmowy z Tadeuszem Konwickim (1986), Kraków 2003, s.175.
  Google Scholar

Czermińska Małgorzata, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo – wyznanie – wyzwanie, Kraków 2000, s. 13-18.
  Google Scholar

Eile Stanisław, Światopogląd powieści, Wrocław 1973, s. 26.
  Google Scholar

Głowiński Michał, Anachronizm i konstrukcja czasu. Z problemów poetyki Żeromskiego, w: Głowiński Michał, Pisma wybrane, t. V, Intertekstualność, groteska, parabola, Kraków 2000, s. 390, 406-408.
  Google Scholar

Janion Maria, Krwotok lawy, w: Janion Maria, Projekt krytyki fantazmatycznej. Szkice o egzystencjach ludzi iduchów, Warszawa 1991.
  Google Scholar

Kłobukowski Miłosz, „Lawa”, czyli Konwickiego gra o „Dziady”, w: Scena i ekran. Przestrzeń dialogu interartystycznego, red. J. Skuczyński, P. Skrzypczak, Toruń 2007.
  Google Scholar

Konwicki Tadeusz, Wiatr i pył, teksty wybrali i do druku przygotowali P. Kaniecki i T. Lubelski, Warszawa 2008, s. 398, 464, 469-470.
  Google Scholar

Lubelski Tadeusz, Krewniacy z Litwy. Narodziny adaptacji z ducha wspólnoty, „Kwartalnik Filmowy” 59, 2007, s. 165.
  Google Scholar

Majchrowski Zbigniew, Cela Konrada. Powracając do Mickiewicza, Gdańsk 1999, s. 198.
  Google Scholar

Nowicki Stanisław, Romans z nicością, „Aneks” 49, 1988.
  Google Scholar

Nycz Ryszard, Tropy „ja”. Koncepcje podmiotowości w literaturze polskiej ostatniego stulecia, w: Nycz Ryszard, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Wrocław 1997, s. 14.
  Google Scholar

Sawicka Elżbieta, Nasi bracia w grzechach i świętości, „Odra” 1987, nr 12, s. 16-17.
  Google Scholar

Sawicka Elżbieta, W szponach romantyzmu, „Odra” 1988, nr 1, s. 28.
  Google Scholar

Szarża. Z Tadeuszem Konwickim o realizowanym przez niego filmie wg „Dziadów” rozmawia Ewa Berberyusz, „Tygodnik Powszechny” 1988, nr 37.
  Google Scholar

Szniak Małgorzata, Powroty [relacja ze spotkania z widzami pokazu przedpremierowego w warszawskim kinie Tęcza], „Sztandar Młodych” 24 września 1989.
  Google Scholar

Treugutt Stefan, „Beniowski”. Kryzys indywidualizmu romantycznego, wyd. II poprawione, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Walc Jan, Tadeusza Konwickiego przedstawianie świata (1975), Warszawa 2010, s. 28-29.
  Google Scholar

Z Tadeuszem Konwickim o filmie „Lawa” według „Dziadów” A. Mickiewicza rozmawia Bożena Markowska, „Ethos” 1991, nr 1-2, s. 237-238.
  Google Scholar

Zielińska Barbara, Konwicki okresu błękitnego, w: Zielińska Barbara, Namysły i pomysły. Szkice o literaturze współczesnej, Warszawa 1995, s. 86-87.
  Google Scholar


Published
2011-03-31

Cited by

Kaniecki, P. (2011) “From Above Miss Helena’s Manor to at the Front of the Poet’s House: The Category of Narration and the Author’s Presence in Konwicki’s “Lava” and ‘Bohin Manor’”, Kwartalnik Filmowy, (73), pp. 147–162. doi: 10.36744/kf.2993.

Authors

Przemysław Kaniecki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Nicolaus Copernicus University in Toruń Poland

Ukończył polonistykę na UMK i antropologię na UW; w Instytucie Li­teratury Polskiej UMK obronił pracę doktorską napisaną pod opieką prof. Marii Kalinowskiej (monografia twórczości Tadeusza Konwickiego). Autor m.in. książkowego opracowania Lawy (2008); redaktor numeru pisma „Litteraria Copernicana” poświęconego twórczości Kon­wickiego (numer inauguracyjny: nr 1/2008; współredaktor: J. Speina) oraz wyboru mniej­szych form prozatorskich pisarza Wiatr i pył (2008; współredaktor: T. Lubelski). Redaktor serii „Książek wybranych” Konwickiego (2010).



Statistics

Abstract views: 26
PDF downloads: 16


License

Copyright (c) 2011 Przemysław Kaniecki

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.