„¡Que viene el cartero!”. Lęki i fascynacje dzieciństwa w filmie „La Morte Rouge” Víctora Erice

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest próbą analizy i interpretacji filmu Víctora Erice La Morte Rouge. Reżyser niezbyt często staje za kamerą, ale wszystkie jego dzieła należą do najwybitniejszych pozycji hiszpańskiej kinematografii. Analizowany tu utwór jest filmem krótkometrażowym. Powstał jako część wystawy zestawiającej dokonania Erice i irańskiego artysty Abbasa Kiarostamiego. Choć wydaje się, że twórców pochodzących z różnych kręgów kulturowych więcej dzieli niż łączy, w istocie jest inaczej. Erice, podobnie jak jego irański kolega, z upodobaniem eksploruje autotematyczne motywy kina. W La Morte Rouge wraca do własnej młodości, do pierwszych doświadczeń filmowych. Projekcja drugoligowego filmu o przygodach Sherlocka Holmesa staje się punktem wyjścia do rozważań o magii kina i nie tylko. Niezwykła wrażliwość reżysera i jego niecodzienny koncept zainspirowały autora do spojrzenia wstecz, w stronę dawno utraconego dzieciństwa – jego traum i fascynacji.


Słowa kluczowe:

Víctor Erice, kino hiszpańskie, film krótkometrażowy

Helman, Alicja. 2007. Víctor Erice. Strzała i rana. W: A. Helman, A. Pitrus (red.). Autorzy kina europejskiego III. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-03-31

Cited By / Share

Pitrus, A. (2013) „„¡Que viene el cartero!”. Lęki i fascynacje dzieciństwa w filmie «La Morte Rouge» Víctora Erice”, Kwartalnik Filmowy, (81), s. 145–150. doi: 10.36744/kf.2774.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Medioznawca, profesor nauk humanistycznych w Instytucie Sztuk Audiowi­zualnych UJ. Zajmuje się kinem współczesnym, a także reklamą, grami wideo oraz sztuką nowych mediów. W 2012 r. ukazał się tom zbiorowy pod jego redakcją: Olbrzym w cieniu. Gry wideo w kulturze audiowizualnej. Obecnie pracuje nad monografią artysty wideo Billa Violi.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>