Rytmy somatograficzne – Lucyna Winnicka w filmach Jerzego Kawalerowicza

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Podążając za Pierre’em Brossardem, ale także Romanem Ingardenem i jego koncepcją warstwowej budowy dzieła filmowego oraz Walterem Benjaminem problematyzującym status aktora filmowego, autorka sięga po zaproponowane w swojej wcześniejszej książce pojęcie somatografii, które może ułatwić analizę filmu zorientowaną na kwestię obecności ciała aktora w obrazie filmowym. Analiza postaci kreowanych przez Lucynę Winnicką w trzech filmach Jerzego Kawalerowicza (Pociąg, Matka Joanna od Aniołów i Gra) pozwala wskazać na dominujące w nich rytmy somatograficzne, które są determinowane przez bardzo różne zabiegi: sposób filmowania, decyzje formalne, techniczne i estetyczne, ekspresję aktora w przestrzeni filmowej i w przestrzeni kadru, interakcje między aktorami oraz między aktorem a kamerą. Ostatecznie celem jest refleksja nad modernistycznym statusem ciała w obrazie filmowym, które nie może być dłużej traktowane ani jako podstawowa obsesja kina, ani jako to, co kino musi przekroczyć czy porzucić, by odkryć myśl.


Słowa kluczowe:

Lucyna Winnicka, Jerzy Kawalerowicz, ciało, aktorka

Barthes, Roland. 1996. Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Tłum. J. Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. 1996. Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: Benjamin, Walter. Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Tłum. J. Sikorski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Bialikiewicz, Barbara. 2002. Mistrz i Monica. „Kwartalnik Filmowy” 37–38.
  Google Scholar

Brossard, Pierre. 1980. Szkic do portretu aktora. Tłum. E. Niewczas. „Kino” 9.
  Google Scholar

Cembrzyńska, Patrycja. 2009. Gołębica w klatce. O „Matce Joannie od Aniołów” Jerzego Kawalerowicza. W: S. Jagielski, A. Morstin-Popławska (red.). Ciało i seksualność w polskim kinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Farocki, Harun, Kaja Silverman. 1998. Speaking about Godard. New York, London: New York University Press.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 2005. Jerzy Kawalerowicz – wirtuoz kamery. W: E. Nurczyńska-Fidelska (red.). Kino polskie w trzynastu sekwencjach. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Kawalerowicz, Jerzy. 1969. Bez gry nie ma uczuć. „Film” 20.
  Google Scholar

Kawalerowicz, Jerzy. 2008. Nie powtarzałem siebie. Rozm. W. Chrostowski, M. Słowiński. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.
  Google Scholar

Kawalerowicz, Jerzy. 1969. Nie trzeba być konsekwentnym. „Kino” 4.
  Google Scholar

Kuśmierczyk, Seweryn. 1999. „I stałem się ziemią jałową”. W: Kuśmierczyk, Seweryn. Zagubieni w drodze. Warszawa: Wydawnictwo Skorpion.
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. 1969. Temat i temperament. „Kino” 8.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1972. Les Stars. Paris: Editions de Seuil.
  Google Scholar

Oleksiewicz, Maria. 1959. Ludzie w pociągu. „Film” 3.
  Google Scholar

Płażewski, Jerzy. 1969. Miłość ma lat dwanaście, czyli subiektywizm reżysera. „Kino” 4.
  Google Scholar

Rek, Jan. 2007. „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, czyli mówić swoim głosem. „Kwartalnik Filmowy” 57–58.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2013-12-31

Cited By / Share

Kwiatkowska, P. (2013) „Rytmy somatograficzne – Lucyna Winnicka w filmach Jerzego Kawalerowicza”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), s. 80–98. doi: 10.36744/kf.2685.

Autorzy

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, historią kultury polskiej i francuskiej oraz antropologią kultury wizualnej. Współredagowała antologię Antropologia kultury wizualnej (2012) oraz monografię Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009), wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011, wyd. rosyjskie 2014).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2013 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.