Somatographic Rhythms – Lucyna Winnicka in Films of Jerzy Kawalerowicz

Paulina Kwiatkowska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

Following Pierre Brossard, Roman Ingarden and his idea of layered film structure as well as Walter Benjamin’s discussion on the status of a film actor, the author reaches for a concept of somatography formulated in her earlier book, which might help to carry out a film analysis focused on the presence of the actor’s body in film. The analysis of the characters created by Lucyna Win­nicka in Jerzy Kawalerowicz’ three films (The Train, Mother Joan of the Angels, The Game) allows one to identify the dominant somatographic rhythms that are determined by various the manner of filming, formal, technical, aesthetic decisions, actor’s expression in the film and the frame, the interactions between actors and between the actor and the camera. Ultimately the goal is a reflection upon modernist status of the body in a movie, which body can no longer be treated as a basic obsession of the cinema, nor as something that film has to cross or abandon in order to discover thought.


Keywords:

Lucyna Winnicka, Jerzy Kawalerowicz, body, actress

Barthes, Roland. 1996. Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Tłum. J. Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Benjamin, Walter. 1996. Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: Benjamin, Walter. Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Tłum. J. Sikorski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  Google Scholar

Bialikiewicz, Barbara. 2002. Mistrz i Monica. „Kwartalnik Filmowy” 37–38.
  Google Scholar

Brossard, Pierre. 1980. Szkic do portretu aktora. Tłum. E. Niewczas. „Kino” 9.
  Google Scholar

Cembrzyńska, Patrycja. 2009. Gołębica w klatce. O „Matce Joannie od Aniołów” Jerzego Kawalerowicza. W: S. Jagielski, A. Morstin-Popławska (red.). Ciało i seksualność w polskim kinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Farocki, Harun, Kaja Silverman. 1998. Speaking about Godard. New York, London: New York University Press.
  Google Scholar

Helman, Alicja. 2005. Jerzy Kawalerowicz – wirtuoz kamery. W: E. Nurczyńska-Fidelska (red.). Kino polskie w trzynastu sekwencjach. Kraków: Rabid.
  Google Scholar

Kawalerowicz, Jerzy. 1969. Bez gry nie ma uczuć. „Film” 20.
  Google Scholar

Kawalerowicz, Jerzy. 2008. Nie powtarzałem siebie. Rozm. W. Chrostowski, M. Słowiński. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.
  Google Scholar

Kawalerowicz, Jerzy. 1969. Nie trzeba być konsekwentnym. „Kino” 4.
  Google Scholar

Kuśmierczyk, Seweryn. 1999. „I stałem się ziemią jałową”. W: Kuśmierczyk, Seweryn. Zagubieni w drodze. Warszawa: Wydawnictwo Skorpion.
  Google Scholar

Michałek, Bolesław. 1969. Temat i temperament. „Kino” 8.
  Google Scholar

Morin, Edgar. 1972. Les Stars. Paris: Editions de Seuil.
  Google Scholar

Oleksiewicz, Maria. 1959. Ludzie w pociągu. „Film” 3.
  Google Scholar

Płażewski, Jerzy. 1969. Miłość ma lat dwanaście, czyli subiektywizm reżysera. „Kino” 4.
  Google Scholar

Rek, Jan. 2007. „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, czyli mówić swoim głosem. „Kwartalnik Filmowy” 57–58.
  Google Scholar


Published
2013-12-31

Cited by

Kwiatkowska, P. (2013) “Somatographic Rhythms – Lucyna Winnicka in Films of Jerzy Kawalerowicz”, Kwartalnik Filmowy, (83-84), pp. 80–98. doi: 10.36744/kf.2685.

Authors

Paulina Kwiatkowska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, historią kultury polskiej i francuskiej oraz antropologią kultury wizualnej. Współredagowała antologię Antropologia kultury wizualnej (2012) oraz monografię Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009), wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011, wyd. rosyjskie 2014).



Statistics

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


License

Copyright (c) 2013 Paulina Kwiatkowska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.