Somatographic Rhythms – Lucyna Winnicka in Films of Jerzy Kawalerowicz
Abstract
Following Pierre Brossard, Roman Ingarden and his idea of layered film structure as well as Walter Benjamin’s discussion on the status of a film actor, the author reaches for a concept of somatography formulated in her earlier book, which might help to carry out a film analysis focused on the presence of the actor’s body in film. The analysis of the characters created by Lucyna Winnicka in Jerzy Kawalerowicz’ three films (The Train, Mother Joan of the Angels, The Game) allows one to identify the dominant somatographic rhythms that are determined by various the manner of filming, formal, technical, aesthetic decisions, actor’s expression in the film and the frame, the interactions between actors and between the actor and the camera. Ultimately the goal is a reflection upon modernist status of the body in a movie, which body can no longer be treated as a basic obsession of the cinema, nor as something that film has to cross or abandon in order to discover thought.
Keywords:
Lucyna Winnicka, Jerzy Kawalerowicz, body, actressReferences
Barthes, Roland. 1996. Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Tłum. J. Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Benjamin, Walter. 1996. Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej. W: Benjamin, Walter. Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty. Tłum. J. Sikorski. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Bialikiewicz, Barbara. 2002. Mistrz i Monica. „Kwartalnik Filmowy” 37–38.
Google Scholar
Brossard, Pierre. 1980. Szkic do portretu aktora. Tłum. E. Niewczas. „Kino” 9.
Google Scholar
Cembrzyńska, Patrycja. 2009. Gołębica w klatce. O „Matce Joannie od Aniołów” Jerzego Kawalerowicza. W: S. Jagielski, A. Morstin-Popławska (red.). Ciało i seksualność w polskim kinie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Farocki, Harun, Kaja Silverman. 1998. Speaking about Godard. New York, London: New York University Press.
Google Scholar
Helman, Alicja. 2005. Jerzy Kawalerowicz – wirtuoz kamery. W: E. Nurczyńska-Fidelska (red.). Kino polskie w trzynastu sekwencjach. Kraków: Rabid.
Google Scholar
Kawalerowicz, Jerzy. 1969. Bez gry nie ma uczuć. „Film” 20.
Google Scholar
Kawalerowicz, Jerzy. 2008. Nie powtarzałem siebie. Rozm. W. Chrostowski, M. Słowiński. Warszawa: Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna Adam.
Google Scholar
Kawalerowicz, Jerzy. 1969. Nie trzeba być konsekwentnym. „Kino” 4.
Google Scholar
Kuśmierczyk, Seweryn. 1999. „I stałem się ziemią jałową”. W: Kuśmierczyk, Seweryn. Zagubieni w drodze. Warszawa: Wydawnictwo Skorpion.
Google Scholar
Michałek, Bolesław. 1969. Temat i temperament. „Kino” 8.
Google Scholar
Morin, Edgar. 1972. Les Stars. Paris: Editions de Seuil.
Google Scholar
Oleksiewicz, Maria. 1959. Ludzie w pociągu. „Film” 3.
Google Scholar
Płażewski, Jerzy. 1969. Miłość ma lat dwanaście, czyli subiektywizm reżysera. „Kino” 4.
Google Scholar
Rek, Jan. 2007. „Pociąg” Jerzego Kawalerowicza, czyli mówić swoim głosem. „Kwartalnik Filmowy” 57–58.
Google Scholar
Authors
Paulina Kwiatkowskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Wykłada w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego oraz w Warszawskiej Szkole Filmowej. Zajmuje się teorią i historią filmu, historią kultury polskiej i francuskiej oraz antropologią kultury wizualnej. Współredagowała antologię Antropologia kultury wizualnej (2012) oraz monografię Nie chcę spać sam. Kino Tsai Ming-lianga (2009), wydała książkę Somatografia. Ciało w obrazie filmowym (2011, wyd. rosyjskie 2014).
Statistics
Abstract views: 0PDF downloads: 0
License
Copyright (c) 2013 Paulina Kwiatkowska
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Paulina Kwiatkowska, Endless Corridors. The Paradoxes of Architecture in „Last Year in Marienbad” by Alain Resnais , Kwartalnik Filmowy: No. 109 (2020): Architectural Space in Film
- Paulina Kwiatkowska, The Structures of Memory: The Images of Space-Time in Andrzej Munk’s Film “Passenger” , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Paulina Kwiatkowska, Film Images of Androgyny – Androgyny of Film Image , Kwartalnik Filmowy: No. 91 (2015): Film Between Pop Music and Pop Culture
- Paulina Kwiatkowska, The Left Bank of the New Wave or the Left Bank Group? , Kwartalnik Filmowy: No. 89-90 (2015): Redefinitions of the Classics