Nowofalowe znaczy też czechosłowackie
Mariusz Guzek
mariusz.guzek@gmail.comUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2407-4499
Abstrakt
Czechosłowacka nowa fala była formacją, która zadziwiła świat filmowy w latach 60. ubiegłego stulecia. Po półwieczu nadal budzi zainteresowanie, a filmy Formana, Chytilovej, Nĕmeca, Menzela, Uhera czy Hanáka wpisują się zarówno w rytuały entuzjastów kina, jak i badania filmoznawcze. Książka Grażyny Świętochowskiej Kino mniejsze. W kręgu filmów czeskiej i słowackiej Nowej Fali (2022) stanowi pierwszą napisaną w Polsce autorską monografię „czechosłowackiego cudu filmowego”. Nie jest to wyłącznie linearna historia poszczególnych karier reżyserskich czy opisanie statusu kulturowego najważniejszych filmów wyprodukowanych na Barrandovie czy w Kolibie. Książka traktuje czeską i słowacką nową falę jako część europejskiego kina artystycznego przefiltrowaną przez modernistyczny paradygmat artystyczny.
Słowa kluczowe:
czechosłowacka nowa fala, Gilles Deleuze, europejskie kino artystyczneBibliografia
Helman, A. (2013). Holokaust jako doświadczenie uniwersalne. „Diamenty nocy” Jana Nĕmeca. W: J. Preizner (red.), Gefilte Film IV. Wątki żydowskie w kinie (ss. 105-123). Kraków – Budapeszt: Wydawnictwo Austeria.
Google Scholar
Świętochowska G. (2014). Między „czas się wywichnął” a „czas wypadł z ram”. Wprowadzenie do recepcji myśli Gillesa Deleuze’a w polu kultury audiowizualnej. Panoptikum (13), ss. 6-14.
Google Scholar
Świętochowska G. (2022). Kino mniejsze. W kręgu filmów czeskiej i słowackiej Nowej Fali. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Autorzy
Mariusz Guzekmariusz.guzek@gmail.com
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Polska
https://orcid.org/0000-0002-2407-4499
Doktor habilitowany, profesor w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zajmuje się regionalistyką (ze szczególnym uwzględnieniem kultury filmowej Bydgoszczy), dziejami kina polskiego w okresie Wielkiej Wojny i w pierwszych latach po odzyskaniu niepodległości oraz kinematografią czechosłowacką i czeską. Obecnie przygotowuje monografię na temat mitów w narodowym filmie nadwełtawskim.
Statystyki
Abstract views: 147PDF downloads: 69
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Mariusz Guzek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mariusz Guzek, Polskiego filmu oświatowego dzieje nieznane , Kwartalnik Filmowy: Nr 108 (2019): Produkcja i dystrybucja filmowa
- Mariusz Guzek, Po drugiej stronie granicy – filmowy los prowincji górnośląskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Mariusz Guzek, „Film a dějiny” (i poprzednicy) – czeski projekt badania filmu historycznego (2005-2021) , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, Więcej niż antologia , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Mariusz Guzek, Z kamerą w carskich mundurach. Polscy operatorzy jako czołówka Wojskowo-Kinematograficznego Oddziału Komitetu Skobielewskiego (1913-1917) , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego