Polskiego filmu oświatowego dzieje nieznane

Mariusz Guzek

mariusz.guzek@gmail.com
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2407-4499

Abstrakt

Historia Wytwórni Filmów Oświatowych liczy sobie tyle lat, ile powojenne dzieje polskiej kinematografii. Książka Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018) Michała Dondzika, Krzysztofa Jajki i Emila Sowińskiego, oparta na imponującym materiale dokumentarnym, uwzględnia tę perspektywę, ale stanowi również kolejną pozycję w katalogu filmoznawczych opracowań poświęconych Łodzi – najważniejszemu filmowemu miastu w Polsce. Kilkadziesiąt lat WFO to też kilkadziesiąt karier reżyserskich, eksperymentowanie z gatunkowymi wariantami filmu oświatowego, rywalizacja na zmieniającym się rynku usług audiowizualnych. To także postawione na końcu liczącej ponad 400 stron monografii pytanie: co dalej? Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, pomimo że jest debiutem książkowym autorów, jest jedną z najważniejszych pozycji filmoznawczych wydanych w ostatnich miesiącach.


Słowa kluczowe:

kino polskie, Wytwórnia Filmów Oświatowych, usługi audiowizualne

Czeczot-Gawrak Zbigniew, Film o sztuce: nowe zjawisko kultury artystycznej, Wrocław 1974.
  Google Scholar

Czeczot-Gawrak Zbigniew, Filmowa prezentacja sztuki, Warszawa 1979.
  Google Scholar

Czeczot-Gawrak Zbigniew, Filmowe spotkania ze sztuką, Warszawa 1974.
  Google Scholar

Dondzik Michał, Krzysztof Jajko, Emil Sowiński, Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Łódź 2018.
  Google Scholar

Dondzik Michał, Leszek Wronko. Dźwięk filmu polskiego, Łódź 2013.
  Google Scholar

Guzek Mariusz, Co wspólnego z wojną ma kinematograf? Kultura filmowa na ziemiach polskich w czasie Wielkiej Wojny, Bydgoszcz 2014.
  Google Scholar

Iskierko Alina, Znajomi z kina. Szkice o polskim filmie krótkometrażowym, Warszawa 1982.
  Google Scholar

Kultura filmowa współczesnej Łodzi, ed. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa, Łódź 2015.
  Google Scholar

Łukowski Maciej, Polski film etnograficzny, Warszawa 1987.
  Google Scholar

Nowak-Zaorska Irena, Polski film oświatowy w okresie międzywojennym, Wrocław 1969.
  Google Scholar

Wojciech Wiszniewski, ed. Marek Hendrykowski, Poznań 2006.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2019-12-31

Cited By / Share

Guzek, M. (2019) „Polskiego filmu oświatowego dzieje nieznane”, Kwartalnik Filmowy, (108), s. 333–338. doi: 10.36744/kf.206.

Autorzy

Mariusz Guzek 
mariusz.guzek@gmail.com
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Polska
https://orcid.org/0000-0002-2407-4499

Dr hab., profesor w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zajmuje się historią kultury filmowej Bydgoszczy, dziejami kina polskiego w okresie Wielkiej Wojny i pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości oraz kinematografią czechosłowacką i czeską. Jest autorem książek: Filmowa Bydgoszcz 1896-1939 (2004) i Co wspólnego z wojną ma kinematograf? Kultura filmowa na ziemiach polskich 1914-1918 (2014), współautorem opracowań Wojna i wojskowość w twórczości oraz adaptacjach powieści Bolesława Prusa (2016) i Sąsiedzi – film o bydgoskim wrześniu 1939 r. (2019). Współredagował tom Kino polskie wobec II wojny światowej (2011). Publikował w „Przeglądzie Historycznym”, „Historyce”, „Czasie Kultury”, „Przeglądzie Zachodniopomorskim”, „Studiach Językoznawczych”, „Images”, „Kwartalniku Filmowym” i „Przeglądzie Humanistycznym”.



Statystyki

Abstract views: 327
PDF downloads: 209


Licencja

Prawa autorskie (c) 2019 Mariusz Guzek

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.