Polskiego filmu oświatowego dzieje nieznane
Mariusz Guzek
mariusz.guzek@gmail.comUniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)
https://orcid.org/0000-0002-2407-4499
Abstrakt
Historia Wytwórni Filmów Oświatowych liczy sobie tyle lat, ile powojenne dzieje polskiej kinematografii. Książka Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych (2018) Michała Dondzika, Krzysztofa Jajki i Emila Sowińskiego, oparta na imponującym materiale dokumentarnym, uwzględnia tę perspektywę, ale stanowi również kolejną pozycję w katalogu filmoznawczych opracowań poświęconych Łodzi – najważniejszemu filmowemu miastu w Polsce. Kilkadziesiąt lat WFO to też kilkadziesiąt karier reżyserskich, eksperymentowanie z gatunkowymi wariantami filmu oświatowego, rywalizacja na zmieniającym się rynku usług audiowizualnych. To także postawione na końcu liczącej ponad 400 stron monografii pytanie: co dalej? Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, pomimo że jest debiutem książkowym autorów, jest jedną z najważniejszych pozycji filmoznawczych wydanych w ostatnich miesiącach.
Słowa kluczowe:
kino polskie, Wytwórnia Filmów Oświatowych, usługi audiowizualneBibliografia
Czeczot-Gawrak Zbigniew, Film o sztuce: nowe zjawisko kultury artystycznej, Wrocław 1974.
Google Scholar
Czeczot-Gawrak Zbigniew, Filmowa prezentacja sztuki, Warszawa 1979.
Google Scholar
Czeczot-Gawrak Zbigniew, Filmowe spotkania ze sztuką, Warszawa 1974.
Google Scholar
Dondzik Michał, Krzysztof Jajko, Emil Sowiński, Elementarz Wytwórni Filmów Oświatowych, Wytwórnia Filmów Oświatowych, Łódź 2018.
Google Scholar
Dondzik Michał, Leszek Wronko. Dźwięk filmu polskiego, Łódź 2013.
Google Scholar
Guzek Mariusz, Co wspólnego z wojną ma kinematograf? Kultura filmowa na ziemiach polskich w czasie Wielkiej Wojny, Bydgoszcz 2014.
Google Scholar
Iskierko Alina, Znajomi z kina. Szkice o polskim filmie krótkometrażowym, Warszawa 1982.
Google Scholar
Kultura filmowa współczesnej Łodzi, ed. Ewa Ciszewska, Konrad Klejsa, Łódź 2015.
Google Scholar
Łukowski Maciej, Polski film etnograficzny, Warszawa 1987.
Google Scholar
Nowak-Zaorska Irena, Polski film oświatowy w okresie międzywojennym, Wrocław 1969.
Google Scholar
Wojciech Wiszniewski, ed. Marek Hendrykowski, Poznań 2006.
Google Scholar
Autorzy
Mariusz Guzekmariusz.guzek@gmail.com
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy Polska
https://orcid.org/0000-0002-2407-4499
Dr hab., profesor w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zajmuje się historią kultury filmowej Bydgoszczy, dziejami kina polskiego w okresie Wielkiej Wojny i pierwszych lat po odzyskaniu niepodległości oraz kinematografią czechosłowacką i czeską. Jest autorem książek: Filmowa Bydgoszcz 1896-1939 (2004) i Co wspólnego z wojną ma kinematograf? Kultura filmowa na ziemiach polskich 1914-1918 (2014), współautorem opracowań Wojna i wojskowość w twórczości oraz adaptacjach powieści Bolesława Prusa (2016) i Sąsiedzi – film o bydgoskim wrześniu 1939 r. (2019). Współredagował tom Kino polskie wobec II wojny światowej (2011). Publikował w „Przeglądzie Historycznym”, „Historyce”, „Czasie Kultury”, „Przeglądzie Zachodniopomorskim”, „Studiach Językoznawczych”, „Images”, „Kwartalniku Filmowym” i „Przeglądzie Humanistycznym”.
Statystyki
Abstract views: 327PDF downloads: 209
Licencja
Prawa autorskie (c) 2019 Mariusz Guzek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mariusz Guzek, Po drugiej stronie granicy – filmowy los prowincji górnośląskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 114 (2021): Zanieczyszczenie, brud, skaza
- Mariusz Guzek, „Film a dějiny” (i poprzednicy) – czeski projekt badania filmu historycznego (2005-2021) , Kwartalnik Filmowy: Nr 120 (2022): Kultura filmowa
- Mariusz Guzek, Piotr Zwierzchowski, Więcej niż antologia , Kwartalnik Filmowy: Nr 104 (2018): Esej, „found footage”, film montażowy
- Mariusz Guzek, Nowofalowe znaczy też czechosłowackie , Kwartalnik Filmowy: Nr 126 (2024): Fantastyka, fantasy, fantazmat
- Mariusz Guzek, Z kamerą w carskich mundurach. Polscy operatorzy jako czołówka Wojskowo-Kinematograficznego Oddziału Komitetu Skobielewskiego (1913-1917) , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego