Enslaving or Liberating? Walerian Borowczyk’s “The Story of Sin” as a Political Film

Sebastian Jagielski

sebastian.jagielski@uj.edu.pl
Jagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6989-1265

Abstract

In The Story of Sin (Dzieje grzechu, 1975), Walerian Borowczyk shows the oppression of the Catholic, national (bourgeois), and patriarchal systems through the visualisation of “oppression expression” and “expression oppression”. Following Elena del Río’s reflection, the author attempts to challenge the claims of those researchers who saw in Borowczyk’s film only a spectacle of the objectified female body. He argues that although the spectacle hinders the narrative, it does not block the expression of the body. On the contrary, it releases its power by loosening the structures of the film narrative. The body movement of Ewa Pobratyńska, the film heroine, is as much a reaction to the oppressive reality (the home and the Church) as it is a promise to break through a pattern of life based on compulsive repetition. Adopting the terminological distinction between biopower and biopolitics suggested in Michel Foucault’s writings, the author recognizes in The Story of Sin political potential aimed at a disciplinary society founded on the supervision of bodily and sexual practices.


Keywords:

Walerian Borowczyk, emancipation, biopolitics, body

Berlant, L. (2015). Okrutny optymizm (tłum. K. Bojarska). Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej, (11), ss. 1-34. http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/346/669
  Google Scholar

Borowczyk, W. (1975). Mówi reżyser Walerian Borowczyk. Filmowy Serwis Prasowy, (7), ss. 6-9.
  Google Scholar

Długołęcka, G. (1999). Koszmar „Dziejów grzechu” (rozm. J. Polanowska). Przegląd Tygodniowy, (15), s. 15.
  Google Scholar

Duncan, P. (2011). Tears, Melodrama and „Heterosensibility” in „Letter from an Unknown Woman”. Screen, 52 (2), ss. 173-192. https://doi.org/10.1093/screen/hjr005
  Google Scholar

Eberhardt, K. (1975, 26 czerwca). Mistyka melodramatu. Literatura.
  Google Scholar

Fidelis, M. (2015). Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce (tłum. M. Jaszczurowska). Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
  Google Scholar

Foucault, M. (2010). Historia seksualności (tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Freud, S. (2009). Psychologia nieświadomości (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
  Google Scholar

Grzelecki, S. (1975, 5 czerwca). Gdy Ewa lubi grzech… Życie Warszawy.
  Google Scholar

Hardt, M., Negri, A. (2012). Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne (tłum. „Praktyka Teoretyczna”). Kraków: Korporacja Ha!art.
  Google Scholar

Kałużyński, Z. (1975, 14 czerwca). Bibeloty oskarżają. Polityka, ss. 12-13.
  Google Scholar

Kisiel (1975, 10 sierpnia). Ruch, grzech i mózg. Tygodnik Powszechny.
  Google Scholar

Kurz, I. (2008). Ożywić ducha, wprawić w ruch ciało. Powrót Borowczyka. Kino, (1), ss. 22-25.
  Google Scholar

Magnone, L. (2016). Ewa Pobratyńska. W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon (ss. 162-183). Warszawa: Wydawnictwo IBL.
  Google Scholar

Markowski, A. (1975). Erotyka łagodzi obyczaje. Kino, (4), ss. 12-19.
  Google Scholar

Marszałek, R. (1975, 12 czerwca). Niezdrowy urok trzęsawisk duszy ludzkiej. Literatura.
  Google Scholar

Martin, R. (1990). Performance as Political Act: The Embodied Self. New York: Bergin and Garvey.
  Google Scholar

Mętrak, K. (1975, 15 czerwca). Dagerotyp. Kultura, ss. 11-14.
  Google Scholar

Mulvey, L. (2010). Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne (tłum. J. Mach). W: K. Kuc, L. Thompson (red.), Do utraty wzroku. Wybór tekstów (ss. 33-47). Kraków – Warszawa: Korporacja Ha!art.
  Google Scholar

R. G. (1975, 26 czerwca). Co nasi czytelnicy myślą o „Dziejach grzechu”?. Dziennik Łódzki.
  Google Scholar

Reich, W. (1996). Funkcja orgazmu (tłum. N. Szymańska). Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO.
  Google Scholar

Richardson, M. (2006). Surrealism and Cinema. Oxford – New York: Berg.
  Google Scholar

Río, E. del (2008). Deleuze and the Cinemas of Performance: Powers of Affection. Edinburgh: Edinburgh University Press.
  Google Scholar

Różewicz, S. (2012). Było, minęło… W kuchni i na salonach X Muzy. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
  Google Scholar

Toeplitz, K. T. (1975). O „Dziejach grzechu” dokładniej. Miesięcznik Literacki, (8).
  Google Scholar

Wiącek, E. (2009). Niemoralny moralista w młodopolskiej masce. Wokół „Dziejów grzechu” Waleriana Borowczyka. W: S. Jagielski, A. Morstin-Popławska (red.), Ciało i seksualność w kinie polskim (ss. 239-260). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  Google Scholar

Williams, L. (2013). Seks na ekranie (tłum. M. Wojtyna). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
  Google Scholar

Wilson, S. (1998). Maskarady kobiecości (tłum. M. Wilczyński). Artium Quaestiones, (9), ss. 157-184.
  Google Scholar

W-K (1975, 16 lipca). Widzowie o „Dziejach grzechu”. Dziennik Wieczorny.
  Google Scholar

Wojtczak, M. (2004). Kronika nie tylko filmowa. Warszawa: Studio Emka.
  Google Scholar

Zalewska, A. (2016). Legenda i lektura. O „Dziejach grzechu” Stefana Żeromskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.
  Google Scholar


Published
2021-11-16

Cited by

Jagielski, S. (2021) “Enslaving or Liberating? Walerian Borowczyk’s ‘The Story of Sin’ as a Political Film”, Kwartalnik Filmowy, (115), pp. 163–176. doi: 10.36744/kf.854.

Authors

Sebastian Jagielski 
sebastian.jagielski@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0002-6989-1265

Film historian, Assistant Professor at the Polish Film History Department of the Institute of Audiovisual Arts at the Jagiellonian University. He is the author of Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym [Masquerades of Masculinity: Homosocial Desire in Polish Cinema] (2013), and co-editor of the volumes Ciało i seksualność w kinie polskim [Body and Sexuality in Polish Cinema] (2009) and Kino polskie jako kino transnarodowe [Polish Cinema as Transnational Cinema] (2017).



Statistics

Abstract views: 346
PDF downloads: 280


License

Copyright (c) 2021 Sebastian Jagielski

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.