Enslaving or Liberating? Walerian Borowczyk’s “The Story of Sin” as a Political Film
Sebastian Jagielski
sebastian.jagielski@uj.edu.plJagiellonian University (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-6989-1265
Abstract
In The Story of Sin (Dzieje grzechu, 1975), Walerian Borowczyk shows the oppression of the Catholic, national (bourgeois), and patriarchal systems through the visualisation of “oppression expression” and “expression oppression”. Following Elena del Río’s reflection, the author attempts to challenge the claims of those researchers who saw in Borowczyk’s film only a spectacle of the objectified female body. He argues that although the spectacle hinders the narrative, it does not block the expression of the body. On the contrary, it releases its power by loosening the structures of the film narrative. The body movement of Ewa Pobratyńska, the film heroine, is as much a reaction to the oppressive reality (the home and the Church) as it is a promise to break through a pattern of life based on compulsive repetition. Adopting the terminological distinction between biopower and biopolitics suggested in Michel Foucault’s writings, the author recognizes in The Story of Sin political potential aimed at a disciplinary society founded on the supervision of bodily and sexual practices.
Keywords:
Walerian Borowczyk, emancipation, biopolitics, bodyReferences
Berlant, L. (2015). Okrutny optymizm (tłum. K. Bojarska). Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej, (11), ss. 1-34. http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/346/669
Google Scholar
Borowczyk, W. (1975). Mówi reżyser Walerian Borowczyk. Filmowy Serwis Prasowy, (7), ss. 6-9.
Google Scholar
Długołęcka, G. (1999). Koszmar „Dziejów grzechu” (rozm. J. Polanowska). Przegląd Tygodniowy, (15), s. 15.
Google Scholar
Duncan, P. (2011). Tears, Melodrama and „Heterosensibility” in „Letter from an Unknown Woman”. Screen, 52 (2), ss. 173-192. https://doi.org/10.1093/screen/hjr005
Google Scholar
Eberhardt, K. (1975, 26 czerwca). Mistyka melodramatu. Literatura.
Google Scholar
Fidelis, M. (2015). Kobiety, komunizm i industrializacja w powojennej Polsce (tłum. M. Jaszczurowska). Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Google Scholar
Foucault, M. (2010). Historia seksualności (tłum. B. Banasiak, T. Komendant, K. Matuszewski). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Freud, S. (2009). Psychologia nieświadomości (tłum. R. Reszke). Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Grzelecki, S. (1975, 5 czerwca). Gdy Ewa lubi grzech… Życie Warszawy.
Google Scholar
Hardt, M., Negri, A. (2012). Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne (tłum. „Praktyka Teoretyczna”). Kraków: Korporacja Ha!art.
Google Scholar
Kałużyński, Z. (1975, 14 czerwca). Bibeloty oskarżają. Polityka, ss. 12-13.
Google Scholar
Kisiel (1975, 10 sierpnia). Ruch, grzech i mózg. Tygodnik Powszechny.
Google Scholar
Kurz, I. (2008). Ożywić ducha, wprawić w ruch ciało. Powrót Borowczyka. Kino, (1), ss. 22-25.
Google Scholar
Magnone, L. (2016). Ewa Pobratyńska. W: M. Rudaś-Grodzka i in. (red.), …czterdzieści i cztery. Figury literackie. Nowy kanon (ss. 162-183). Warszawa: Wydawnictwo IBL.
Google Scholar
Markowski, A. (1975). Erotyka łagodzi obyczaje. Kino, (4), ss. 12-19.
Google Scholar
Marszałek, R. (1975, 12 czerwca). Niezdrowy urok trzęsawisk duszy ludzkiej. Literatura.
Google Scholar
Martin, R. (1990). Performance as Political Act: The Embodied Self. New York: Bergin and Garvey.
Google Scholar
Mętrak, K. (1975, 15 czerwca). Dagerotyp. Kultura, ss. 11-14.
Google Scholar
Mulvey, L. (2010). Przyjemność wzrokowa a kino narracyjne (tłum. J. Mach). W: K. Kuc, L. Thompson (red.), Do utraty wzroku. Wybór tekstów (ss. 33-47). Kraków – Warszawa: Korporacja Ha!art.
Google Scholar
R. G. (1975, 26 czerwca). Co nasi czytelnicy myślą o „Dziejach grzechu”?. Dziennik Łódzki.
Google Scholar
Reich, W. (1996). Funkcja orgazmu (tłum. N. Szymańska). Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & CO.
Google Scholar
Richardson, M. (2006). Surrealism and Cinema. Oxford – New York: Berg.
Google Scholar
Río, E. del (2008). Deleuze and the Cinemas of Performance: Powers of Affection. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Google Scholar
Różewicz, S. (2012). Było, minęło… W kuchni i na salonach X Muzy. Warszawa: Wydawnictwo Iskry.
Google Scholar
Toeplitz, K. T. (1975). O „Dziejach grzechu” dokładniej. Miesięcznik Literacki, (8).
Google Scholar
Wiącek, E. (2009). Niemoralny moralista w młodopolskiej masce. Wokół „Dziejów grzechu” Waleriana Borowczyka. W: S. Jagielski, A. Morstin-Popławska (red.), Ciało i seksualność w kinie polskim (ss. 239-260). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Williams, L. (2013). Seks na ekranie (tłum. M. Wojtyna). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Wilson, S. (1998). Maskarady kobiecości (tłum. M. Wilczyński). Artium Quaestiones, (9), ss. 157-184.
Google Scholar
W-K (1975, 16 lipca). Widzowie o „Dziejach grzechu”. Dziennik Wieczorny.
Google Scholar
Wojtczak, M. (2004). Kronika nie tylko filmowa. Warszawa: Studio Emka.
Google Scholar
Zalewska, A. (2016). Legenda i lektura. O „Dziejach grzechu” Stefana Żeromskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.
Google Scholar
Authors
Sebastian Jagielskisebastian.jagielski@uj.edu.pl
Jagiellonian University Poland
https://orcid.org/0000-0002-6989-1265
Film historian, Assistant Professor at the Polish Film History Department of the Institute of Audiovisual Arts at the Jagiellonian University. He is the author of Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym [Masquerades of Masculinity: Homosocial Desire in Polish Cinema] (2013), and co-editor of the volumes Ciało i seksualność w kinie polskim [Body and Sexuality in Polish Cinema] (2009) and Kino polskie jako kino transnarodowe [Polish Cinema as Transnational Cinema] (2017).
Statistics
Abstract views: 463PDF downloads: 355
License
Copyright (c) 2021 Sebastian Jagielski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Sebastian Jagielski, A Scream Captured in Freeze Frame , Kwartalnik Filmowy: No. 118 (2022): One Take
- Sebastian Jagielski, “Ida”, Loss and Shame , Kwartalnik Filmowy: No. 103 (2018): Young Polish Cinema – Confrontation of Generations
- Sebastian Jagielski, The Splendour of Male Relationship: Andrzej Wajda’s “The Promised Land” as a Buddy Film , Kwartalnik Filmowy: No. Special Issue (2013): Polish Film Scholars on Polish Cinema
- Sebastian Jagielski, Girls That Bite: “The Lure” as Rebel Cinema , Kwartalnik Filmowy: No. 100 (2017): On Celebrating
- Sebastian Jagielski, The Radiance of the Masculine Relationship: Andrzej Wajda’s “Promised Land” as a Buddy Film , Kwartalnik Filmowy: No. 77-78 (2012): Polish Myths, Polish Complexes
- Sebastian Jagielski, Performative Identifications , Kwartalnik Filmowy: No. 83-84 (2013): Body in Film
- Sebastian Jagielski, His Excellency Michał Waszyński , Kwartalnik Filmowy: No. 70 (2010): Avant-Garde and Film