Architecture as Plot. „Parasite” by Bong Joon-ho
Rafał Koschany
koschany@amu.edu.plAdam Mickiewicz University in Poznan (Poland)
http://orcid.org/0000-0002-9343-9885
Abstract
Bong’s Parasite is one of the most frequently awarded and best-reviewed films of 2019. Most journalists emphasized the critical and satirical tone of the work, directed against the economic stratification of South Korean society (and beyond). In this interpretation, however, a completely different dimension of the film is foregrounded, as signalled in the title formula “architecture as plot”. The article consists of three parts. The first part includes preliminary theoretical findings concerning the category of film space and the relationship between the city (architecture) and film. The second part is an analysis of the semiotics of the city and the architecture of the house in which most of the action takes place. The third is devoted to reflections on architecture as a generator of subsequent events, which ultimately can be interpreted as a kind of pretending on stage or as a board game. As a conclusion, the author proposes to treat Bong’s film as an autothematic statement, whose precise structure is not so much a goal, but a crucial topic.
Keywords:
Korean cinema, architecture, film narrative, filmic space, Bong Joon-hoReferences
Cirlot, J. E. (2000). Słownik symboli (tłum. I. Kania). Kraków: Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Dudziak, A. S. (2000). Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Gwóźdź, A. (2004). Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Heath, S. (1976). Narrative Space. Screen, 17 (3), ss. 68-112.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/17.3.68
Google Scholar
Irzykowski, K. (1957). Dziesiąta muza. Zagadnienia estetyczne kina. Warszawa: Filmowa Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Kita, B. (2003). Między przestrzeniami. O kulturze nowych mediów. Kraków: Rabid.
Google Scholar
Koeck, R. (2013). Cine-scapes. Cinematic Spaces in Architecture and Cities. New York: Routledge.
Google Scholar
Koschany, R. (2010). Niewidzialne miasta? Przypadek filmu polskiego. W: E. Rewers, A. Skórzyńska (red.), Sztuka – kapitał kulturowy polskich miast (ss. 415-427). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Kosińska, K. (2018). Materialność wyspy. O set-jettingu i „Człowieku z Aran” Roberta Flaherty’ego. W: K. Kosińska, P. Kwiatkowska (red.), Nowa kinofilia: przestrzenie i afekty (ss. 41-56). Warszawa: Fundacja MAMMAL.
Google Scholar
Kwiatkowska, P. (2018). Między Marienbadem a Monachium, czyli od obrazu do rzeczywistości i z powrotem. W: K. Kosińska, P. Kwiatkowska (red.), Nowa kinofilia: przestrzenie i afekty (ss. 59-78). Warszawa: Fundacja MAMMAL.
Google Scholar
Łotman, J. (1975). Zagadnienie przestrzeni artystycznej w prozie Gogola (tłum. J. Faryno). W: E. Janus, M. R. Mayenowa (red.), Semiotyka kultury (ss. 213-265). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Łotman, J. (1983). Semiotyka filmu (tłum. J. Faryno, T. Miczka). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Łotman, J. (1988). Problem przestrzeni artystycznej (tłum. J. Faryno). W: K. Bartoszyński, M. Głowiński, H. Markiewicz (red.), Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego” (t. 2, ss. 293-306). Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Mańkowski, Ł. (2019). Kalejdoskop społecznego niepokoju. KulturaLiberalna.pl. https://kulturaliberalna.pl/2019/09/24/lukasz-mankowski-kalejdoskop-spolecznego-niepokoju-parasite-bong-joon-ho/
Google Scholar
Mazierska, E. (1999). Janusowe oblicze filmowego miasta. Kwartalnik Filmowy, 28, ss. 38-53.
Google Scholar
Miczka, T., Ostrowska E. (1998). Przestrzeń. W: T. Miczka, Słownik pojęć filmowych (t. 9, ss. 95-143). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Nadgrodkiewicz, G. (2018). Śladami Pani Dalloway. Peregrynacje literacko-filmowo-internetowe a set-jetting. W: K. Kosińska, P. Kwiatkowska (red.), Nowa kinofilia: przestrzenie i afekty (ss. 81-100). Warszawa: Fundacja MAMMAL.
Google Scholar
O’Falt, C. (2019). Building the „Parasite” House: How Bong Joon Ho and His Team Made the Year’s Best Set. IndieWire.com. https://www.indiewire.com/2019/10/parasite-house-set-design-bong-joon-ho-1202185829/
Google Scholar
Ostrowska, E. (2000). Przestrzeń filmowa. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Google Scholar
Rewers, E. (1997). Ekran miejski. W: A. Zeidler-Janiszewska (red.), Pisanie miasta – czytanie miasta (ss. 41-50). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
Google Scholar
Rewers, E. (2002). Pożegnanie z ekranem miejskim: ku „nowej prostocie”. W: A. Gwóźdź, P. Zawojski (red.), Wiek ekranów. Przestrzenie kultury widzenia (ss. 503-515). Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Google Scholar
Rewers, E. (2005). Post-polis. Wprowadzenie do filozofii ponowoczesnego miasta. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Saramowicz, P. (1999). Film w architekturze (Tschumi, Koolhaas i Libeskind). Kwartalnik Filmowy, 28, ss. 214-229.
Google Scholar
Saryusz-Wolska, M. (2007). Berlin. Filmowy obraz miasta. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Google Scholar
Stasiak, A. (2009). Turystyka literacka i filmowa. W: K. Buczkowska, A. M. von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej (ss. 223-265). Poznań: Wydawnictwo AWF.
Google Scholar
Stępowski, R. (2017). City placement. Miasto w filmie. Film w mieście. Rawa Mazowiecka: Wydawnictwo Roster.
Google Scholar
Toporow, W. (2000). Miasto i mit (tłum. B. Żyłko). Gdańsk: słowo/obraz terytoria.
Google Scholar
Uspienski, B. (1975). Strukturalna wspólnota różnych rodzajów sztuki (na przykładzie malarstwa i literatury) (tłum. Z. Zaron). W: E. Janus, M. R. Mayenowa (red.), Semiotyka kultury (ss. 181-212). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Wenders, W. (2002). Pejzaż miejski (tłum. M. Behlert). W: A. Gwóźdź (red.), Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia (ss. 349-363). Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Wiegandt, E. (2010). Powinowactwa przez kompozycję (w literaturze najnowszej). W: E. Wiegandt, Niepokoje literatury. Studia o prozie polskiej XX wieku (ss. 327-337). Poznań: Wydawnictwo WBPiCAK.
Google Scholar
Authors
Rafał Koschanykoschany@amu.edu.pl
Adam Mickiewicz University in Poznan Poland
http://orcid.org/0000-0002-9343-9885
Associate Professor at the Institute of Cultural Studies, Adam Mickiewicz University in Poznan. He specializes in the theory of interpretation, contemporary theories of the interpretation of works of art, the semiotics of culture and also research on the borderland between literary and film studies. Author of the books Przypadek. Kategoria artystyczna i egzystencjalna w literaturze i filmie [Chance. Existential and Artistic Category in Film and Literature] (2006, 2nd ed. – 2016) and Zamiast interpretacji. Między doświadczeniem kinematograficznym a rozumieniem filmu [Instead of Interpretation. Between Cinematographic Experience and Understanding of Film] (2017), numerous articles in journals and chapters in books; co-editor of several collective publications (among others Musical. Poszerzanie pola gatunku [The Musical. The Widening of the Genre’s Field], 2013).
Statistics
Abstract views: 1022PDF downloads: 813
License
Copyright (c) 2020 Rafał Koschany
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Rafał Koschany, Broken Film: “Crux interpretum” as a Problem of the Theory and Practice of Interpretation (on the Example of Ingmar Bergman’s “Persona”) , Kwartalnik Filmowy: No. 119 (2022): (New) Film Theory
- Rafał Koschany, Why and How to Interpret Movies? Jacques Aumont’s Proposal , Kwartalnik Filmowy: No. 117 (2022): Unknown/Hidden Cinema
- Rafał Koschany, Genealogies of Polish Film Studies: From Juliusz Kleiner to Bolesław W. Lewicki , Kwartalnik Filmowy: No. 124 (2023): Streaming
- Rafał Koschany, Phenomenology and Film Studies: Stefan Morawski’s Commentary on Roman Ingarden’s Theory , Kwartalnik Filmowy: No. 126 (2024): Fantasy and Phantasm
- Rafał Koschany, Phenomenology of Film Images: Video Essay as a Thematic Criticism and Art of Interpretation , Kwartalnik Filmowy: No. 104 (2018): Essay, Found Footage, Compilation Film
- Rafał Koschany, Filming/Telling of Death: Sándor Kardos’ “Gravedigger” as a “Literary-Related” Film , Kwartalnik Filmowy: No. 97-98 (2017): Wandering Motifs
- Rafał Koschany, Sensualism – A Theoretical Proposal by Aleksander Kumor and Danuta Palczewska , Kwartalnik Filmowy: No. 128 (2024): Decolonizing Film Discourses