Of Blindness, Opacity and Reincarnation: “Blindness” by Ryszard Bugajski

Grzegorz Nadgrodkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences (Poland)

Abstract

In his article Nadgrodkiewicz presents an analysis of selected scenes from the movie Blindness (Zaćma; 2016) directed by Ryszard Bugajski. For the author the main interpretative context is the tradition of the passion film - a subgenre within religious film - which is based on reiterated evocation of the archetypical image of the Passion of Jesus Christ that undergoes different artistic transformations in a movie. The author argues that Blindness can be perceived as a film that in its deep, oneiric layer of narration reveals itself as a peculiar remake of the passion theme. In order to reinforce the thesis Nadgrodkiewicz proposes a theoretic model of the wandering of the topos of the Way of the Cross and then states that Bugajski’s film in some sense disguises itself in the viewer’s eyes, hiding its status of a re­make. The article is recapitulated with the metaphor of the reincarnation as an everlasting wandering of the topoi.


Keywords:

Ryszard Bugajski, passion film, religious film, Way of the Cross

Eschbach, Andreas. Jesus-Video. München: Schneekluth-Verlag, 1998.
  Google Scholar

Eschbach, Andreas. Wideo z Jezusem, transl. Joanna Filipek. Olsztyn: Solaris, 2004.
  Google Scholar

Faure, Élie. „De la cinéplastique.” In Élie Faure, Fonction du cinéma. De la cinéplastique à son destin social. Paris: Éditions d’Histoire et d’Art – Librairie Plon, 1953.
  Google Scholar

Faure, Élie. L’Arbre d’Éden. Paris: Les Éditions G. Crès et Cie, 1922.
  Google Scholar

Greenberg, Harvey R. „Raiders of the Lost Text: Remaking as Contested Homage in >>Always<<.” In Play It Again, Sam. Retakes on Remakes, edited by Andrew Horton, Stuart Y. McDougal. Berkeley – Los Angeles – London: University of California Press, 1998.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520310216-009   Google Scholar

Kracauer, Siegfried. Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, transl. Wanda Wertenstein. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1975.
  Google Scholar

Morin, Edgar. Kino i wyobraźnia, transl. Konrad Eberhardt. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1975.
  Google Scholar

Nadgrodkiewicz, Grzegorz. „>>Quem queritis in sepulchro, o Christicolae?<<” O teatralnej proweniencji wczesnych filmów pasyjnych.” In Między filmem a teatrem, edited by Sławomir Bobowski, Milan Lesiak, Małgorzata Różewicz. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012.
  Google Scholar

Nadgrodkiewicz, Grzegorz. „Casus >>Żywota Briana<< albo jak dekonstruować filmową epikę biblijną.” Kwartalnik Filmowy, no 56, 2006.
  Google Scholar

Nadgrodkiewicz, Grzegorz. „O kilku aspektach prawdy. >>Pasja<< Mela Gibsona.” In Kino amerykańskie. Dzieła, edited by Elżbieta Durys, Konrad Klejsa. Kraków: Rabid, 2006.
  Google Scholar

Nieracka, Agnieszka. „Wokół kategorii filmowego remake’u.” Kwartalnik Filmowy, no 85, 2014.
  Google Scholar


Published
2017-06-30

Cited by

Nadgrodkiewicz, G. (2017) “Of Blindness, Opacity and Reincarnation: ‘Blindness’ by Ryszard Bugajski”, Kwartalnik Filmowy, (97-98), pp. 200–211. doi: 10.36744/kf.2094.

Authors

Grzegorz Nadgrodkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Institute of Art, Polish Academy of Sciences Poland

Filmoznawca, absolwent kulturoznawstwa ze specjalnością filmoznawczą na Uniwersytecie Łódzkim. Asystent w Zakładzie Antropologii Kultury, Filmu i Sztuki Audiowizualnej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Redaktor „Kwartalnika Filmowego”. W kręgu jego zainteresowań badawczych znajduje się m.in. film religijny i biblijny, kwestie duchowości w kinie oraz zagadnienia dotyczące związków filmu i teatru. Artykuły naukowe i przekłady publikował m.in. w „Kwartalniku Filmowym”, „Kontekstach” oraz tomach zbiorowych.



Statistics

Abstract views: 47
PDF downloads: 21


License

Copyright (c) 2017 Grzegorz Nadgrodkiewicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.