Polish Wedding AD 1968 With a Gray Man in the Background: Performing History in “Hear My Cry”

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw (Poland)

Abstract

The subject of the article is the film by Maciej Drygas Hear My Cry (1991) - a famous documentary about the self-immolation of Ryszard Siwiec, which took place on September 8, 1968 at the Decade Stadium (Stadion Dziesięciolecia) in Warsaw. Sikora states that Drygas collided two performances that happened in one place and at one time and that remained opaque to each other in a special way - the act of self-immolation by Siwiec and the state harvest festival taking place at the stadium. The author sketches various contexts of these events (including references to Andrzej Wajda’s The Wedding /1972/), and above all, he sets his reflections in the field of performativity research. The analysis of these issues leads him to the conclusion that film and cinema as a form of ritual can break the spell cast on history, but also allow it to be seen again and again in a different and fuller light.


Keywords:

Maciej Drygas, Ryszard Siwiec, Andrzej Wajda, self-immolation

Alasuutari, Pertti. Social Theory and Human Reality. London: SAGE Publications Ltd, 2004.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446217085   Google Scholar

Bell, Vikki. Culture and Performance: The Challenge of Ethics, Politics and Feminist Theory. Oxford: Berg, 2007.
  Google Scholar

Deleuze, Gilles. Kino 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2008.
  Google Scholar

Foucault, Michel. Porządek dyskursu, tłum. M. Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002.
  Google Scholar

Geertz, Clifford. Interpretacje kultur. Wybrane eseje, tłum. M. M. Piechaczek. Kraków: WUJ, 2005.
  Google Scholar

Kąkolewski, Krzysztof. „Pierwsze samospalenie”. Kwartalnik Filmowy 1 (1993).
  Google Scholar

Schechner, Robert. Performatyka. Wstęp, tłum. T. Kubikowski. Warszawa: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
  Google Scholar

Turner, Victor W. Antropologia widowisk, tłum. M. i J. Dziekanowie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008.
  Google Scholar


Published
2017-12-31

Cited by

Sikora, S. (2017) “Polish Wedding AD 1968 With a Gray Man in the Background: Performing History in ‘Hear My Cry’”, Kwartalnik Filmowy, (100), pp. 68–80. doi: 10.36744/kf.1989.

Authors

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland

Antropolog kultury, adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się m.in. antropologią wizualną, filmem, antropologią śmierci. Autor książek Fotografia. Między doku­mentem a symbolem (2004) oraz Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii (2012), a także licznych artykułów publikowanych m.in. w „Dialogu”, „Kontekstach”, „Kwartalniku Fil­mowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Roczniku Historii Sztuki” oraz tomach zbiorowych; współ­redaktor książki Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów (2009). Współkurator i autor tekstu do katalogu wystawy Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego (Zachęta, 2005); współautor filmów Żeby to było ciekawe... O mediatyzacji obrzędów weselnych (2009) oraz Antropologia dziś. Kilka obszarów nie/oczywistości (2010).



Statistics

Abstract views: 43
PDF downloads: 30


License

Copyright (c) 2017 Sławomir Sikora

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.