Polish Wedding AD 1968 With a Gray Man in the Background: Performing History in “Hear My Cry”
Abstract
The subject of the article is the film by Maciej Drygas Hear My Cry (1991) - a famous documentary about the self-immolation of Ryszard Siwiec, which took place on September 8, 1968 at the Decade Stadium (Stadion Dziesięciolecia) in Warsaw. Sikora states that Drygas collided two performances that happened in one place and at one time and that remained opaque to each other in a special way - the act of self-immolation by Siwiec and the state harvest festival taking place at the stadium. The author sketches various contexts of these events (including references to Andrzej Wajda’s The Wedding /1972/), and above all, he sets his reflections in the field of performativity research. The analysis of these issues leads him to the conclusion that film and cinema as a form of ritual can break the spell cast on history, but also allow it to be seen again and again in a different and fuller light.
Keywords:
Maciej Drygas, Ryszard Siwiec, Andrzej Wajda, self-immolationReferences
Alasuutari, Pertti. Social Theory and Human Reality. London: SAGE Publications Ltd, 2004.
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446217085
Google Scholar
Bell, Vikki. Culture and Performance: The Challenge of Ethics, Politics and Feminist Theory. Oxford: Berg, 2007.
Google Scholar
Deleuze, Gilles. Kino 1. Obraz-ruch 2. Obraz-czas, tłum. J. Margański. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2008.
Google Scholar
Foucault, Michel. Porządek dyskursu, tłum. M. Kozłowski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2002.
Google Scholar
Geertz, Clifford. Interpretacje kultur. Wybrane eseje, tłum. M. M. Piechaczek. Kraków: WUJ, 2005.
Google Scholar
Kąkolewski, Krzysztof. „Pierwsze samospalenie”. Kwartalnik Filmowy 1 (1993).
Google Scholar
Schechner, Robert. Performatyka. Wstęp, tłum. T. Kubikowski. Warszawa: Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, 2006.
Google Scholar
Turner, Victor W. Antropologia widowisk, tłum. M. i J. Dziekanowie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, 2008.
Google Scholar
Authors
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Warsaw Poland
Antropolog kultury, adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego. Interesuje się m.in. antropologią wizualną, filmem, antropologią śmierci. Autor książek Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004) oraz Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii (2012), a także licznych artykułów publikowanych m.in. w „Dialogu”, „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Kulturze Współczesnej”, „Roczniku Historii Sztuki” oraz tomach zbiorowych; współredaktor książki Zanikające granice. Antropologizacja nauki i jej dyskursów (2009). Współkurator i autor tekstu do katalogu wystawy Nostalgia urzeczywistniona. Afryka w fotografiach Kazimierza Zagórskiego (Zachęta, 2005); współautor filmów Żeby to było ciekawe... O mediatyzacji obrzędów weselnych (2009) oraz Antropologia dziś. Kilka obszarów nie/oczywistości (2010).
Statistics
Abstract views: 43PDF downloads: 30
License
Copyright (c) 2017 Sławomir Sikora
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.
In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.
Most read articles by the same author(s)
- Sławomir Sikora, “Nie sądzić” and “Wielki strach”: Two Short but Important Films , Kwartalnik Filmowy: No. 112 (2020): Polish Documentary, Polish Animation
- Sławomir Sikora, Beyond Form and Content: Towards Materiality , Kwartalnik Filmowy: No. 115 (2021): Form Film, Content Film