Awangarda i tradycja w cieniu terroryzmu. Transkulturowe kino Leonarda Retela Helmricha

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Sikora prezentuje dokumentalną twórczość Leonarda Retela Helmricha, którego nazywa mistrzem płynnej wędrówki kamery. Retel Helmrich filmuje „z ręki”, wykorzystując skonstruowany wedle własnego projektu statyw, zwany steadywings, który pozwala na bardzo płynne manewrowanie kamerą. Dzięki temu reżyser osiąga w swoich filmach efekt płynnego poruszania się w filmowanej rzeczywistości, zyskuje możliwość wejścia w tę rzeczywistość tak, by kamera stała się doskonale niewidoczna dla protagonistów. Jego filmy często składają się z codziennych wydarzeń nietworzących jasnych nitek narracyjnych. Reżyser koncentruje się na rzeczywistości południowo-wschodniej Azji, zwłaszcza Indonezji, i stara się ją chwytać w procesie zmian i transformacji. Sikora nazywa Retela Helmricha reżyserem „transkulturowym” (m.in. ze względu na indonezyjsko-holendersko-żydowskie pochodzenie) i podkreśla, że jego obrazy nie są w prosty sposób reprezentacją narzuconą z zewnątrz. To spojrzenie również od środka, albo też spojrzenie z granicy. Autor zwraca również uwagę na awangardowość tego spojrzenia i decyduje się nazwać Retela Helmricha Wiertowem XXI wieku (m.in. ze względu na ciekawe rozwiązania montażowe, poszukiwanie i włączenie niespodziewanych punktów widzenia, ale też z uwagi na podobieństwo pracy kamery w filmach Retela Helmricha do pracy, jaką wykonuje ludzkie oko).


Słowa kluczowe:

Leonard Retel Helmrich, kino transkulturowe, steadywings

Ciné-Anthropology. Jean Rouch with Enrico Fulchgnoni, w: Ciné-Ethnography. Jean Rouch, red. i tłum. S. Feld, University of Minnesota Press, Minneapolis – London 2003, s. 147.
  Google Scholar

Geertz Clifford, Opis gęsty – w stronę interpretatywnej teorii kultury, w: Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, tłum. S. Sikora, t. I, red. M. Kempny, E. Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  Google Scholar

Grimshaw Anna, From Observational Cinema to Participatory Cinema – and Back Again? David MacDougall and the Doon School Project, „Visual Anthropology Review” 2002, t. 18, nr 1-2.
DOI: https://doi.org/10.1525/var.2002.18.1.80   Google Scholar

MacDougall David, Beyond Observational Cinema, w: Principles of Visual Anthropology, red. P. Hockings, Mouton, The Hague 1995 (wyd. 1: 1975).
DOI: https://doi.org/10.1515/9783112415405-009   Google Scholar

Przylipiak Mirosław, Poetyka filmu dokumentalnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2000 (wyd. 2, poszerzone: 2004).
  Google Scholar

Schechner Richard, Wajang kulit na marginesie kolonialnym, w: Schechner Richard, Przyszłość rytuału, tłum. T. Kubikowski, Oficyna Wydawnicza Wolumen, Warszawa 2000.
  Google Scholar

Sikora Sławomir, Doświadczenie fotografii: Roland Barthes, „Rocznik Historii Sztuki” 2006, t. XXXI.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Sikora, S. (2010) „Awangarda i tradycja w cieniu terroryzmu. Transkulturowe kino Leonarda Retela Helmricha”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 217–223. doi: 10.36744/kf.3069.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnolo­gii i Antropologii Kulturowej UW. Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Współtłumacz: C. Geertz, Dzieło i życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, litera­tura i sztuka (2000).



Statystyki

Abstract views: 29
PDF downloads: 11


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>