Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010)
Abstrakt
Ostatni festiwal „Nordic Anthropological Film Association” odbył się w Aarhus i towarzyszyła mu konferencja naukowa Perceiving Children. Visual Anthropology of Childhood (zorganizowana przez Ditte Marie Seeberg i Rossellę Ragazzi). Filmy pokazane na przeglądzie nie dotyczyły wyłącznie tematyki dziecięcej, choć sporo obrazów właśnie im było poświęconych. Pokazany został m.in. uznany już film Davida MacDougalla Gandhi’s Children (2008). Sprawozdanie koncentruje się na części festiwalowej, poddając krótkiej analizie jedynie kilka wybranych filmów. Autor przedstawia wybrane sposoby spośród szerokiego spektrum rodzajów narracji, które można odnaleźć we współczesnym filmie antropologicznym.
Słowa kluczowe:
Nordic Anthropological Film Association, raport, dzieciństwo, David MacDougallBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej UW. Autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m.in. w „Kontekstach”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Współtłumacz: J. Berger, O patrzeniu (1999), C. Geertz, Dzieło i życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifford, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka (2000).
Statystyki
Abstract views: 33PDF downloads: 7
Licencja
Prawa autorskie (c) 2010 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, „Nie sądzić” i „Wielki strach” – dwa małe ważne filmy , Kwartalnik Filmowy: Nr 112 (2020): Polski dokument, polska animacja
- Sławomir Sikora, Poza formą i treścią. W stronę materialności , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Sławomir Sikora, Rouch i jego banda na ścieżkach dekolonizacji , Kwartalnik Filmowy: Nr 128 (2024): Dekolonizacja dyskursów filmowych
- Sławomir Sikora, Polskie Wesele AD 1968 z Szarym Człowiekiem w tle. Performowanie historii w „Usłyszcie mój krzyk” , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Sławomir Sikora, „Ukryte” Michaela Hanekego jako eksperymentalny „dokument” performatywny , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Sławomir Sikora, O „Miłości” Michaela Hanekego trochę inaczej. Aporie cielesności , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Sławomir Sikora, Czy film obserwacyjny musi być realistyczny? („Cannibal Tours” Dennisa O’Rourke’a) , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Sławomir Sikora, Żywe pomniki. Pamięć i zapomnienie w filmie „Gyumri” , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Sławomir Sikora, Kolorowe wątki. „Opowieści kutchańskich haftów” , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Sławomir Sikora, Awangarda i tradycja w cieniu terroryzmu. Transkulturowe kino Leonarda Retela Helmricha , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film