Żywe pomniki. Pamięć i zapomnienie w filmie „Gyumri”

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

W trzęsieniu ziemi, które nawiedziło armeńskie miasto Gyumri w 1988 roku, zginęło przynajmniej 25 tysięcy ludzi. Jedną trzecią ofiar stanowiły dzieci. Jana Ševčíková w swoim filmie (realizacja projektu trwała cztery lata) podejmuje bardzo ciekawą próbę ukazania pamięci tego traumatycznego wydarzenia. Jej film nie jest jednak tylko próbą rekonstrukcji zdarzeń, sięga głębiej: od zapisu wydarzeń (filmy, fotografie), pamięci owych wydarzeń przechodzi do dzisiejszego stanu świadomości, obecnego również wśród tych, którzy tylko pośrednio zostali dotknięci katastrofą, dzieci urodzonych po tragedii, a często noszących brzemię swego zmarłego rodzeństwa. W ten sposób Ševčíková dotyka również pamięci posttraumatycznej.


Słowa kluczowe:

Jana Ševčíková, pamięć, trauma, Armenia

Ankersmit Frank, Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, red. E. Domańska, Universitas, Kraków 2004.
  Google Scholar

Augé Marc, Formy zapomnienia, tłum. A. Turczyn, wstęp M. Pomorski, Universitas, Kraków 2009.
  Google Scholar

Barthes Roland, Camera lucida. Refleksje o fotografii, tłum. E. Modzelewska-Sikora, „Kino” 1992, nr 3, s. 38.
  Google Scholar

Barthes Roland, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1995, s. 36.
  Google Scholar

Bennett Jill, The Aesthetics of Sense-memory. Theorising trauma through the visual arts, w: Memory Cultures. Memory, Subjectivity and Recognition, red. S. Radstone, K. Hodgkin, Transaction Publishers, New Brunswick – London 2006 (2003), s. 27.
  Google Scholar

Gadamer Hans-Georg, Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, tłum. B. Baran, Inter Esse, Kraków 1993.
  Google Scholar

Garibova Jala, Betty Blair, History in a Nutshell. 20th Century Personal Naming Practices in Azerbaijan, „Azarbaidjan International” 1996, nr 4.3, http://azer.com/aiweb/categories/magazine/43_folder/43_articles/43_names.html [dostęp: 18.01.2010].
  Google Scholar

Hastrup Kirsten, Przedstawianie przeszłości. Uwagi na temat mitu i historii, tłum. S. Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1997, nr 1-2.
  Google Scholar

Kristeva Julia, Nerval, „El Desdichado”, w: taż, Czarne słońce. Depresja i melancholia, tłum. M. P. Markowki, R. Ryziński, Universitas, Kraków 2007, s. 150.
  Google Scholar

Leeuw Gerardus van der, Święta gra, tłum. Z. Benedyktowicz, S. Sikora, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 1991, nr 3-4.
  Google Scholar

Łotman Jurij, Borys Uspienski, Mit – imię – kultura, w: B. Uspienski, Historia i semiotyka, tłum. i przedm. B. Żyłko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 1998.
  Google Scholar

Markowski Michał Paweł, O reprezentacji, w: Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Universitas, Kraków 2006, s. 289.
  Google Scholar

Nora Pierre, Between Memory and History: Les Lieux de Memoire, „Representations” 1989, nr 26.
DOI: https://doi.org/10.2307/2928520   Google Scholar

Platon, Fajdros, tłum. W. Witwicki, PWN, Warszawa 1958.
  Google Scholar

Tuner Victor, Teatr codzienności, codzienność w teatrze, tłum. P. Skurowski, „Dialog” 1988, nr 9, s. 97.
  Google Scholar

Willis Anne-Marie, Photography and Film. Figures in/of History, w: Fields of Vision. Essays in Film Studies, Visual Anthropology and Photography, red. L. Devereaux, R. Hillman, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1995, s. 80.
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520914704-007   Google Scholar

Yates Frances Amelia, Sztuka pamięci, tłum. W. Radwański, posł. L. Szczucki, PIW, Warszawa 1977.
  Google Scholar

Żakowski Jacek, Epoka upamiętniania. Rozmowa z Pierrem Nora, w: J. Żakowski, Rewanż pamięci, Sic!, Warszawa 2002.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-03-31

Cited By / Share

Sikora, S. (2010) „Żywe pomniki. Pamięć i zapomnienie w filmie «Gyumri»”, Kwartalnik Filmowy, (69), s. 121–130. doi: 10.36744/kf.3080.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), gdzie prowadzi zajęcia z zakresu antropologii wizualnej i refle­ksyjnej. Autor książki Fotografia. Między do­kumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”. Tłumacz lub współtłumacz książek J. Bergera, O patrzeniu (1999), C. Geertza, Dzieło i życie. Antropolog jako autor (2000), J. Clifforda, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczną etnografią, literaturą i sztuką (2000).



Statystyki

Abstract views: 22
PDF downloads: 7


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>