„5 x 2” – wersja żeńska i męska

Sławomir Sikora

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski (Polska)

Abstrakt

Film François Ozona 5x2 ma ciekawą konstrukcję. Opowiada od tyłu historię pewnego związku, a tym samym dekontekstualizuje relacjonowane wydarzenia. Można sądzić, że na skutek tej odwróconej chronologii przynajmniej część widzów może mieć kłopoty z kontekstualizacją pewnych wydarzeń. W efekcie tego niektóre zachowania głównego bohatera (szczególnie jego) wydają się mało lub kompletnie niezrozumiałe. Reżyser sporządził również kopię reżyserską (dostępną tylko w secie DVD), która opowiada tę samą historię już chronologicznie (zmiany są praktycznie nieznaczące). Trudno rozsądzić po co została stworzona ta druga wersja. Można by mniemać, że została ona sporządzona dla mniej pojętnych widzów. Szkopuł w tym, że tak opowiedziana historia całkowicie zmienia sens opowieści – dlatego właśnie Sikora uznał, że możemy mówić o dwóch wersjach tej samej historii: wersja kinowa byłaby wersją żeńską (ciekawszą i dającą więcej do myślenia), zaś wersja druga, chronologiczna, wersją męską, zdecydowanie mniej ciekawą, również psychologicznie.



Słowa kluczowe:

François Ozon, warianty, kino francuskie

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Sikora, S. (2006) „«5 x 2» – wersja żeńska i męska”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 203–209. doi: 10.36744/kf.3372.

Autorzy

Sławomir Sikora 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska

Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbo­lem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarni­ku”.



Statystyki

Abstract views: 5
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Sławomir Sikora

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>