„5 x 2” – wersja żeńska i męska
Abstrakt
Film François Ozona 5x2 ma ciekawą konstrukcję. Opowiada od tyłu historię pewnego związku, a tym samym dekontekstualizuje relacjonowane wydarzenia. Można sądzić, że na skutek tej odwróconej chronologii przynajmniej część widzów może mieć kłopoty z kontekstualizacją pewnych wydarzeń. W efekcie tego niektóre zachowania głównego bohatera (szczególnie jego) wydają się mało lub kompletnie niezrozumiałe. Reżyser sporządził również kopię reżyserską (dostępną tylko w secie DVD), która opowiada tę samą historię już chronologicznie (zmiany są praktycznie nieznaczące). Trudno rozsądzić po co została stworzona ta druga wersja. Można by mniemać, że została ona sporządzona dla mniej pojętnych widzów. Szkopuł w tym, że tak opowiedziana historia całkowicie zmienia sens opowieści – dlatego właśnie Sikora uznał, że możemy mówić o dwóch wersjach tej samej historii: wersja kinowa byłaby wersją żeńską (ciekawszą i dającą więcej do myślenia), zaś wersja druga, chronologiczna, wersją męską, zdecydowanie mniej ciekawą, również psychologicznie.
Słowa kluczowe:
François Ozon, warianty, kino francuskieBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Sławomir Sikorakwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Warszawski Polska
Adiunkt w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej (UW), autor książki Fotografia. Między dokumentem a symbolem (2004). Publikował m. in. w „Kontekstach”, „Kwartalniku Filmowym”, „Czasie Kultury”, „Roczniku Historii Sztuki”, „Dialogu”, „Latarniku”.
Statystyki
Abstract views: 5PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Sławomir Sikora

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Sławomir Sikora, Portret podwójny. Wizerunek depresji , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Sławomir Sikora, Zmieniające się podmioty narracji etnograficznych. Sprawozdanie z festiwalu NAFA (2010) , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Sławomir Sikora, Sybin – centrum Rumunii, centrum Europy, centrum świata… , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Karolina Dudek, Sławomir Sikora, „Przeznaczenie mnie niosło...”. Z Andrzejem Dybczakiem o „Gugarze” rozmawiają Karolina Dudek i Sławomir Sikora , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, „Gugara”, kilka uwag w przypisie... , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Sławomir Sikora, Oczami innych. Między nauką a praktyką społeczną , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Sławomir Sikora, Widziane pod słońce. Rzeczy mgliste , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Sławomir Sikora, Filozoficzne okna albo kłopoty z rzeczywistością , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość