Optical Instrumentations: “Animated Music” in Pre-War Poland

Paweł Sitkiewicz

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk (Poland)

Abstract

The article is an attempt to reconstruct the forgotten, and in principle unknown, film work of Paweł Binn from the 1930s. Engineer Binn ran successful experiments in his home laboratory with so called drawn sound, created on the tape in place of the soundtrack. He even realized, which film historians remain silent about, a time-lapse film entitled Animated music (1934), which is the missing link in the history of the Polish film avant-garde of the interwar period, and - as the author attempts to prove - a valuable complement to the achievements of the European avant-garde. At the same time, Sitkiewicz tries to present the reception of “visual music” in pre-war Poland.


Keywords:

Paweł Binn, avant-garde, visual music, drawn sound

Armatys, Barbara and Armatys, Leszek. “Film krótkometrażowy.” In Historia filmu polskiego, vol. 2, edited by Jerzy Toeplitz. Warszawa: WAiF, 1986.
  Google Scholar

Brzeski, Janusz Maria. “Film absolutny. Abstrakcyjne obrazy i grające ornamenty Oskara Fischingera.” Ilustrowany Kurier Codzienny” 87 (1933).
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. “Przed 1945: prekursorzy i pionierzy.” In „Polski film animowany”, edited by Marcin Giżycki, Bogusław Zmudziński. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Audiowizualne, 2008.
  Google Scholar

Giżycki, Marcin. “Zenona Wasilewskiego droga do filmu animowanego.” Studio 5 (1975).
  Google Scholar

Gliński, Mateusz. “O filmie dźwiękowym i dźwięku filmowym.” Muzyka 11-12 (1931).
  Google Scholar

„Grające ornamenty.” Ilustrowany Kurier Codzienny 340 (1932).
  Google Scholar

Guranowski, Jerzy] G. “Ciekawy eksperyment Polaka. Dźwięk rysowany.” Wiadomości Filmowe 12 (1938).
  Google Scholar

Guranowski, Jerzy] Gur. “Muzyka rysunkowa. Nasza rozmowa z polskim wynalazcą p. Pawłem Binem.” Wiadomości Filmowe 13 (1939).
  Google Scholar

Jewanski, Jorgen. “The Visions of Oskar Fischinger and Alexander László in 1935/1936 about a New Way of Visualizing Music.” In “Oskar Fischinger 1900-1967. Experiments in Cinematic Abstraction”, edited by C. Keefer, J. Guldemond. Amsterdam – Los Angeles: EYE Filmmuseum / Center for Visual Music, 2012.
  Google Scholar

Levin, Thomas Y. “Tones from out of Nowhere: Rudolph Pfenninger and the Archaeology of Synthetic Sound.” Grey Room 12 (Summer 2003).
DOI: https://doi.org/10.1162/152638103322446460   Google Scholar

„Malowana muzyka”. Słowo Polskie 88 (1932).
  Google Scholar

Moritz, William. Optical Poetry. The Life and Work of Oskar Fischinger. Bloomington: IU Press, 2004.
  Google Scholar

„Muzyczne instrumenty przyszłości.” Radjo 47 (1932).
  Google Scholar

„Muzyka… rysunkowa, Dobry Wieczór!” Kurier Czerwony 39 (1938).
  Google Scholar

Neuteich, Marek. “O muzyce mechanicznej.”, Muzyka Polska 5 (1935).
  Google Scholar

„Prawdziwy dramat Włodzimierza Kowańko, pioniera polskich filmów rysunkowych.” Kino 25 (1934).
  Google Scholar

Russett, Robert and Starr, Cecile. Experimental Animation. An Illustrated Anthology. New York: Van Nostrand Reinhold, 1975.
  Google Scholar

Saraga, Wolia. “Muzyka elektryczna.” Muzyka 7-12 (1936).
  Google Scholar

Stromenger, Karol. “Muzyka wzrokowa.” Wiadomości Literackie 50 (1934).
  Google Scholar

Stromenger, Karol. “Sztuka przyszłości.” Kino 3 (1930). In Giżycki, Marcin. Walka o film artystyczny w międzywojennej Polsce. Warszawa: WAiF, 1989.
  Google Scholar

Themerson, Stefan. “Możliwości radiowe.” In “Stefan i Franciszka Themerson. Poszukiwania wizualne.” Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 1982.
  Google Scholar

Themerson, Stefan. “Możliwości radiowe.” Wiek XX 23 (1928).
  Google Scholar

Toeplitz, Jerzy. “Rozmowa z Walterem Ruttmannem.” Wiadomości Literackie 28 (1933).
  Google Scholar

Toeplitz, Jerzy. “Śpiewające linie.” Kurier Polski 109 (1934).
  Google Scholar

Urząd Patentowy Rz. P. w roku 1929. Warszawa, 1929-1933.
  Google Scholar

Zagrodzki, Jerzy. “Outsiderzy awangardy.” In “Stefan i Franciszka Themerson. Poszukiwania wizualne.” Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi, 1982.
  Google Scholar


Published
2018-06-30

Cited by

Sitkiewicz, P. (2018) “Optical Instrumentations: ‘Animated Music’ in Pre-War Poland”, Kwartalnik Filmowy, (101-102), pp. 262–274. doi: 10.36744/kf.1966.

Authors

Paweł Sitkiewicz 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Gdańsk Poland

Historyk kina, medioznawca, profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Zajmuje się historią kina animowanego w Polsce i na świecie, kulturą filmową dwudziestolecia międzywo­jennego oraz prehistorią komiksu. Autor trzech książek: Małe wielkie kino. Film animowany od narodzin do końca okresu klasycznego (2009), Polska szkoła animacji (2011) oraz Miki i myszy. Walt Disney i film rysunkowy w przedwojennej Polsce (2012). Współautor leksykonu Powieści graficzne (2015) pod red. S. J. Konefała.



Statistics

Abstract views: 54
PDF downloads: 41


License

Copyright (c) 2018 Paweł Sitkiewicz

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

The author grants the publisher a royalty-free non-exclusive licence (CC BY 4.0) to use the article in Kwartalnik Filmowy, retains full copyright, and agrees to identify the work as first having been published in Kwartalnik Filmowy should it be published or used again (download licence agreement). The journal is published under the CC BY 4.0 licence. By submitting an article, the author agrees to make it available under this licence.

In issues from 105-106 (2019) to 119 (2022) all articles were published under the CC BY-NC-ND 4.0 licence. During this period the authors granted a royalty-free non-exclusive licence (CC BY-ND 4.0) to use their article in „Kwartalnik Filmowy”, retained full copyright, and agreed to identify the work as first having been published in our journal should it be published or used again.