Fundament pamięci – o „fotograficznej powieści” Chrisa Markera

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autor analizuje swoistą metodę „konstruowania ruchu”, jaką w swoim filmie Pomost (La Jetée, 1962) – opowiadającym fikcyjną historię z pogranicza fantastyki naukowej – przyjął Chris Marker. Pitrus przywołuje słowa reżysera, który swój film określał terminem „powieść fotograficzna” („photo roman”), co miało wskazywać na fakt, że dzieło to ma wiele wspólnego zarówno z literaturą, jak i z fotografią. Dialogi są bowiem zastąpione komentarzem, a widz odnosi wrażenie jakby oglądał nie film, ale album z fotografiami. To one składają się na historię bohatera. Kadry z fotografiami, pośród których pojawia się tylko jedno ujęcie przynoszące iluzję ciągłego ruchu, sprawiają, że widz odnosi wrażenie jakoby obserwował ruch. Jednak faktycznie ogląda tylko nienaturalny „ruch skonstruwany”, dynamiczną całość, którą reżyser zbudował wyłącznie ze statycznych kadrów przedstawiających kolejne fazy ruchu. Przyjęta przez reżysera metoda pozwala według Pitrusa idealnie oddać kondycję bohatera, który odbywa mentalne podróże w czasie. Autor twierdzi, że Marker pozbawia świat przedstawiony elementu kinetycznego, by wskazać na dosłowne i metaforyczne unieruchomienie bohatera i dodatkowo zaakcentować wymowę filmu, który opowiada o atomowej apokalipsie. W zakończeniu artykułu Pitrus wskazuje, że Pomost stał się inspiracją dla filmu 12 małp (Twelve Monkeys, 1995) Terry’ego Gilliama.



Słowa kluczowe:

Chris Marker, fotografia, pamięć

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-09-30

Cited By / Share

Pitrus, A. (2006) „Fundament pamięci – o «fotograficznej powieści» Chrisa Markera”, Kwartalnik Filmowy, (54-55), s. 231–236. doi: 10.36744/kf.3472.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy In­stytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor ksią­żek: Gore, seks, ciało, psychoanaliza (1992), Kino kultu (1998), Zrozumieć reklamę (1999), Znaki na sprzedaż (2000). Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa (2004), Fil­mowcy i kiniarze (2004), Dotykając lustra. Melodra­maty Douglasa Sirka (2006). Znawca problematyki kina niezależnego.



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 4 > >>