Fundament pamięci – o „fotograficznej powieści” Chrisa Markera
Abstrakt
Autor analizuje swoistą metodę „konstruowania ruchu”, jaką w swoim filmie Pomost (La Jetée, 1962) – opowiadającym fikcyjną historię z pogranicza fantastyki naukowej – przyjął Chris Marker. Pitrus przywołuje słowa reżysera, który swój film określał terminem „powieść fotograficzna” („photo roman”), co miało wskazywać na fakt, że dzieło to ma wiele wspólnego zarówno z literaturą, jak i z fotografią. Dialogi są bowiem zastąpione komentarzem, a widz odnosi wrażenie jakby oglądał nie film, ale album z fotografiami. To one składają się na historię bohatera. Kadry z fotografiami, pośród których pojawia się tylko jedno ujęcie przynoszące iluzję ciągłego ruchu, sprawiają, że widz odnosi wrażenie jakoby obserwował ruch. Jednak faktycznie ogląda tylko nienaturalny „ruch skonstruwany”, dynamiczną całość, którą reżyser zbudował wyłącznie ze statycznych kadrów przedstawiających kolejne fazy ruchu. Przyjęta przez reżysera metoda pozwala według Pitrusa idealnie oddać kondycję bohatera, który odbywa mentalne podróże w czasie. Autor twierdzi, że Marker pozbawia świat przedstawiony elementu kinetycznego, by wskazać na dosłowne i metaforyczne unieruchomienie bohatera i dodatkowo zaakcentować wymowę filmu, który opowiada o atomowej apokalipsie. W zakończeniu artykułu Pitrus wskazuje, że Pomost stał się inspiracją dla filmu 12 małp (Twelve Monkeys, 1995) Terry’ego Gilliama.
Słowa kluczowe:
Chris Marker, fotografia, pamięćBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Pitruskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek: Gore, seks, ciało, psychoanaliza (1992), Kino kultu (1998), Zrozumieć reklamę (1999), Znaki na sprzedaż (2000). Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa (2004), Filmowcy i kiniarze (2004), Dotykając lustra. Melodramaty Douglasa Sirka (2006). Znawca problematyki kina niezależnego.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Andrzej Pitrus

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Pitrus, Czy to śpiewa Orfeo, czy to drzewa tak szumią? , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Andrzej Pitrus, Prawie wszystkie kolory Indii , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Andrzej Pitrus, Oko w oko ze zwierzęciem: „I Do Not Know What It Is I Am Like” i międzykulturowe negocjacje Billa Violi , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Andrzej Pitrus, „¡Que viene el cartero!”. Lęki i fascynacje dzieciństwa w filmie „La Morte Rouge” Víctora Erice , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Andrzej Pitrus, Kevin Smith i jego X-świat , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Andrzej Pitrus, „Four Songs” Billa Violi – eksperymentalne pieśni wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Andrzej Pitrus, Gwiazdy filmowe płaczą tylko przez minutę. Z Joramem ten Brinkiem rozmawia Andrzej Pitrus , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Andrzej Pitrus, Wiele gałęzi tego samego drzewa. Z Jonasem Mekasem rozmawia Andrzej Pitrus , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Andrzej Pitrus, Narracja w deszczu. O „Heavy Rain”, przełomowej grze studia Quantic Dream , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Andrzej Pitrus, „The Night Journey” – „gra” Billa Violi w poszukiwaniu nowych przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film