Narracja w deszczu. O „Heavy Rain”, przełomowej grze studia Quantic Dream

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

We wstępie autor szkicowo przedstawia postęp technologiczny w dziedzinie gier typu sandbox. Gry tego typu, czyli pozbawione narzuconej interaktantowi linearnej rozgrywki, nie zawładnęły jednak światem interaktywnej rozrywki. Wprawdzie cieszą się dużą popularnością, ale na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje linearne, zbliżające się do idei interaktywnego filmu. Prawdziwym przełomem na tym obszarze jest zapewne gra Heavy Rain. Pitrus przypuszcza, że prawdopodobnie da ona początek nowej tendencji w interaktywnej rozrywce i z pewnością będzie wyzwaniem dla teoretyków. Autor zauważa, że ukształtowanie „narracji” w grze Heavy Rain odróżnia ją od większości realizacji interaktywnych, bowiem bohaterowie nie są nieśmiertelni, przy czym w wypadku niepowodzenia na którymś z etapów gra nie kończy się, tylko przybiera inny charakter. Jeśli jesteśmy niezadowoleni z przebiegu wydarzeń, możemy uruchomić je ponownie, by jeszcze raz spróbować wpłynąć na losy bohaterów. Dalszą analizę meandrów narracyjnych Heavy Rain Pitrus wspiera przywołaniem ustaleń teoretycznych Ricka Altmana, Davida Bordwella i Jacka Ostaszewskiego. W konkluzji autor notuje, że przyjemność płynąca z obcowania ze światem Heavy Rain realizuje się przede wszystkim w sferze budowania narracji.


Słowa kluczowe:

groznawstwo, sandbox, Quantic Dream

Altman Rick, A Theory of Narrative, Columbia University Press, New York 2008, 21-27.
  Google Scholar

Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Routledge, London – New York 1987.
  Google Scholar

Branigan Edward, Narrative Comprehension and Film, Routledge, London – New York 1992, 37-38.
  Google Scholar

Ostaszewski Jacek, Rozumienie opowiadania filmowego, Wydawnictwo UJ, Kraków 1999, s. 77.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-12-31

Cited By / Share

Pitrus, A. (2010) „Narracja w deszczu. O «Heavy Rain», przełomowej grze studia Quantic Dream”, Kwartalnik Filmowy, (71-72), s. 281–290. doi: 10.36744/kf.3032.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek Gore, seks, ciało, psychoanaliza (1992), Kino kultu (1998), Zrozumieć reklamę (1999), Znaki na sprzedaż (2000). Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa (2004), Filmowcy i kiniarze (2004), Dotykając lustra. Melodramaty Douglasa Sirka (2006). Znawca pro­blematyki kina niezależnego.



Statystyki

Abstract views: 45
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>