Przedmiot – obiekt – gest – instrument: od dada do wczesnej sztuki wideo

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł przynosi refleksję nad związkami sztuki wideo z tradycją dadaistyczną, a także pokazuje, w jaki sposób niektóre założenia twórców Wielkiej Awangardy doczekały się rozwinięcia w okresie, kiedy artyści zaczęli sięgać po media elektroniczne jako środek wyrazu twórczego. Odwołania do tradycji dadaistycznej mają w obrębie sztuki wideo niejednorodny charakter. Wynika to z wieloaspektowego wykorzystania medium przez poszczególnych twórców – dla jednych było ono bowiem przede wszystkim środkiem służącym zapisowi działań o charakterze performatywnym, dla innych stawało się właściwą „materią” dzieła zastępującą bardziej tradycyjne tworzywa sztuki. Tekst Andrzeja Pitrusa odwołuje się do licznych przykładów, m.in. dzieł Billa Violi, Nam June Paika i małżeństwa Vasulków.


Słowa kluczowe:

Bill Viola, Nam June Paik, Steina i Woody Vasulka

Kluszczyński Ryszard W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002, s. 101-102.
  Google Scholar

Kluszczyński Ryszard W., Od konceptualizmu do sztuki hipermediów, w: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków 1999, s. 80.
  Google Scholar

L’Ecotais Emmanuelle de, Levitch Mark, Dada Films, w: Dada, red. L. Dickerman, National Gallery of Art, Washington 2006, s. 413.
  Google Scholar

Pitrus Andrzej, „The Reflecting Pool” Billa Violi – wymiary obrazu wideo, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64, s. 94-102.
  Google Scholar

Richter Hans, Dadaizm, tłum. J. St. Buras, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986, s. 147-148.
  Google Scholar

Speilmann Yvonne, Video. Das Reflexive Medium, Suhrkamp Press, Frankfurt 2005.
  Google Scholar

Viola Bill, Reasons for Knocking at an Empty House, The MIT Press, Cambridge 1995, s. 30.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-06-30

Cited By / Share

Pitrus, A. (2011) „Przedmiot – obiekt – gest – instrument: od dada do wczesnej sztuki wideo”, Kwartalnik Filmowy, (74), s. 50–56. doi: 10.36744/kf.2940.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Profesor nauk humanistycz­nych; wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizual­nych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką reklamy, gier wideo, a także sztuką najnowszą, przede wszyst­kim media artem. Jest autorem kilkunastu ksią­żek, m.in. o reklamie, kinie popularnym, twórczości Todda Haynesa i Douglasa Sirka. Wspólnie z Alicją Helman napisał podręcznik Podstawy wiedzy o filmie, a także zredagował serię tomów Autorzy kina europejskiego. Obecnie przygotowuje monografię Billa Violi - wybitnego przedstawiciela sztuki mediów.



Statystyki

Abstract views: 25
PDF downloads: 8


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>