Przedmiot – obiekt – gest – instrument: od dada do wczesnej sztuki wideo
Abstrakt
Artykuł przynosi refleksję nad związkami sztuki wideo z tradycją dadaistyczną, a także pokazuje, w jaki sposób niektóre założenia twórców Wielkiej Awangardy doczekały się rozwinięcia w okresie, kiedy artyści zaczęli sięgać po media elektroniczne jako środek wyrazu twórczego. Odwołania do tradycji dadaistycznej mają w obrębie sztuki wideo niejednorodny charakter. Wynika to z wieloaspektowego wykorzystania medium przez poszczególnych twórców – dla jednych było ono bowiem przede wszystkim środkiem służącym zapisowi działań o charakterze performatywnym, dla innych stawało się właściwą „materią” dzieła zastępującą bardziej tradycyjne tworzywa sztuki. Tekst Andrzeja Pitrusa odwołuje się do licznych przykładów, m.in. dzieł Billa Violi, Nam June Paika i małżeństwa Vasulków.
Słowa kluczowe:
Bill Viola, Nam June Paik, Steina i Woody VasulkaBibliografia
Kluszczyński Ryszard W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Rabid, Kraków 2002, s. 101-102.
Google Scholar
Kluszczyński Ryszard W., Od konceptualizmu do sztuki hipermediów, w: Piękno w sieci. Estetyka a nowe media, red. K. Wilkoszewska, Universitas, Kraków 1999, s. 80.
Google Scholar
L’Ecotais Emmanuelle de, Levitch Mark, Dada Films, w: Dada, red. L. Dickerman, National Gallery of Art, Washington 2006, s. 413.
Google Scholar
Pitrus Andrzej, „The Reflecting Pool” Billa Violi – wymiary obrazu wideo, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64, s. 94-102.
Google Scholar
Richter Hans, Dadaizm, tłum. J. St. Buras, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986, s. 147-148.
Google Scholar
Speilmann Yvonne, Video. Das Reflexive Medium, Suhrkamp Press, Frankfurt 2005.
Google Scholar
Viola Bill, Reasons for Knocking at an Empty House, The MIT Press, Cambridge 1995, s. 30.
Google Scholar
Autorzy
Andrzej Pitruskwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Profesor nauk humanistycznych; wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką reklamy, gier wideo, a także sztuką najnowszą, przede wszystkim media artem. Jest autorem kilkunastu książek, m.in. o reklamie, kinie popularnym, twórczości Todda Haynesa i Douglasa Sirka. Wspólnie z Alicją Helman napisał podręcznik Podstawy wiedzy o filmie, a także zredagował serię tomów Autorzy kina europejskiego. Obecnie przygotowuje monografię Billa Violi - wybitnego przedstawiciela sztuki mediów.
Statystyki
Abstract views: 25PDF downloads: 8
Licencja
Prawa autorskie (c) 2011 Andrzej Pitrus

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Andrzej Pitrus, NIC , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Andrzej Pitrus, Nieznane i znane formy , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Andrzej Pitrus, Od święta i na co dzień. Wizyta w To Sang Fotostudio , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Andrzej Pitrus, Czy to śpiewa Orfeo, czy to drzewa tak szumią? , Kwartalnik Filmowy: Nr 87-88 (2014): Film i teatr
- Andrzej Pitrus, Prawie wszystkie kolory Indii , Kwartalnik Filmowy: Nr 93-94 (2016): Kino amerykańskie
- Andrzej Pitrus, „¡Que viene el cartero!”. Lęki i fascynacje dzieciństwa w filmie „La Morte Rouge” Víctora Erice , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Andrzej Pitrus, Gwiazdy filmowe płaczą tylko przez minutę. Z Joramem ten Brinkiem rozmawia Andrzej Pitrus , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Andrzej Pitrus, Oko w oko ze zwierzęciem: „I Do Not Know What It Is I Am Like” i międzykulturowe negocjacje Billa Violi , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Andrzej Pitrus, Zamknięte przestrzenie Billa Violi , Kwartalnik Filmowy: Nr 79 (2012): Wnętrza. O filmowej przestrzeni zamkniętej
- Andrzej Pitrus, Sztuka interaktywna według Ryszarda Kluszczyńskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie