Kino w sieci

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Przeciwstawiając się pesymistycznej wizji wieszczącej zmierzch kina, kultury i sztuki, autor wskazuje na Internet jako nowy sposób obcowania człowieka ze sztuką, jako zarówno jej narzędzie, jak i pole prezentacji. Giżycki wspomina o takich multimedialnych przedsięwzięciach, jak gigantyczny projekt Petera Greenawaya Tulse Luper Suitcases, lecz koncentruje się przede wszystkim na animacji, która zdominowała filmową twórczość internetową. Wśród omówionych przez niego amerykańskich projektów są animowane seriale dla dorosłych (Mr. Wang i Queer Duck) czy filmy będące satyrą polityczną (This Land Gregga i Evana Spiridellisów, The End of the World Jasona Windsora). Giżycki zaznacza też, że prężnym ośrodkiem takiej satyry jest Rosja. Przywołując nazwisko Mariusza Wilczyńskiego, wspomina też o polskich twórcach.



Słowa kluczowe:

internet, animacja, Mariusz Wilczyński

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2006) „Kino w sieci”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 210–214. doi: 10.36744/kf.3374.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Prorektor w Warszaw­skiej Wyższej Szkole Sztuk Audiowizualnych i No­wych Mediów. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczo­wych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.