Kiedy komedia nie jest komedią. „Komedie” Zhanga Yimou

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Helman analizuje trzy filmy Zhanga Yimou – Historię Qiu Ju, Keep Cool i Szczęśliwe czasy pod kątem ich przynależności gatunkowej. To jedyne produkcje chińskiego reżysera określane jako komedie. Jednak nie dysponując inną perspektywą niż europejska trudno dociec, dlaczego filmy te pretendują do miana komedii, choć równie trudno im tego miana odmówić. Wspólnym mianownikiem tych trzech filmów, przy wszystkich dzielących je różnicach, jest ten sam nadrzędny temat – absurd współczesnego życia, który jest osobliwie uderzający, gdy mowa o życiu w miastach, co skłania bohaterów do zajmowania absurdalnych postaw i podejmowania absurdalnych działań, które niczego nie rozwiązują i prowadzą do nikąd. W takiej sytuacji kategoria komedii może być jednym z możliwych kluczy interpretacyjnych. Podczas gdy komediowy charakter Keep cool nie ulega wątpliwości, choć nadal humor, który prezentuje, nie jest dostępny dla widza z innego kręgu kulturowego, przypadek Historii Qiu Ju i Szczęśliwych czasów jest inny. Pryzmat gatunkowy działa tu jak kalejdoskop. Każdy obrót ukazuje nam odmienny obraz. Możemy je oglądać jako czarne komedie, melodramaty bądź po prostu dramaty. Pryzmat komedii Europejczykowi odsłania najmniej. Zapewne nie dlatego, że w tych filmach jest najmniej z komedii. Raczej dlatego, że różnica kulturowa jest tu barierą najtrudniejszą do pokonania.



Słowa kluczowe:

Zhang Yimou, kino chińskie, komedia

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2006-12-31

Cited By / Share

Helman, A. (2006) „Kiedy komedia nie jest komedią. «Komedie» Zhanga Yimou”, Kwartalnik Filmowy, (56), s. 143–153. doi: 10.36744/kf.3366.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowa­dzi badania w zakresie teorii filmu i komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: Twórcza zdrada. Filmowe ad­aptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpań­ski. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2006 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.