Kiedy komedia nie jest komedią. „Komedie” Zhanga Yimou
Abstrakt
Helman analizuje trzy filmy Zhanga Yimou – Historię Qiu Ju, Keep Cool i Szczęśliwe czasy pod kątem ich przynależności gatunkowej. To jedyne produkcje chińskiego reżysera określane jako komedie. Jednak nie dysponując inną perspektywą niż europejska trudno dociec, dlaczego filmy te pretendują do miana komedii, choć równie trudno im tego miana odmówić. Wspólnym mianownikiem tych trzech filmów, przy wszystkich dzielących je różnicach, jest ten sam nadrzędny temat – absurd współczesnego życia, który jest osobliwie uderzający, gdy mowa o życiu w miastach, co skłania bohaterów do zajmowania absurdalnych postaw i podejmowania absurdalnych działań, które niczego nie rozwiązują i prowadzą do nikąd. W takiej sytuacji kategoria komedii może być jednym z możliwych kluczy interpretacyjnych. Podczas gdy komediowy charakter Keep cool nie ulega wątpliwości, choć nadal humor, który prezentuje, nie jest dostępny dla widza z innego kręgu kulturowego, przypadek Historii Qiu Ju i Szczęśliwych czasów jest inny. Pryzmat gatunkowy działa tu jak kalejdoskop. Każdy obrót ukazuje nam odmienny obraz. Możemy je oglądać jako czarne komedie, melodramaty bądź po prostu dramaty. Pryzmat komedii Europejczykowi odsłania najmniej. Zapewne nie dlatego, że w tych filmach jest najmniej z komedii. Raczej dlatego, że różnica kulturowa jest tu barierą najtrudniejszą do pokonania.
Słowa kluczowe:
Zhang Yimou, kino chińskie, komediaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Alicja Helmankwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Filmoznawca, wykłada w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Prowadzi badania w zakresie teorii filmu i komparatystyki. W dorobku naukowym ma ponad 20 książek autorskich, m.in: Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2006 Alicja Helman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Alicja Helman, Teoria opowiadania Ricka Altmana , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Alicja Helman, Mizoguchi w kręgu melodramatycznej wyobraźni , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Alicja Helman, W stronę syntezy , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie
- Alicja Helman, Kultura zdeformowanych sensów , Kwartalnik Filmowy: Nr 89-90 (2015): Redefinicje klasyki
- Alicja Helman, Etnograficzne kino Tiana Zhuangzhuanga , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Alicja Helman, Dekada strachu , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
- Alicja Helman, Polska muzyka filmowa i jej konteksty , Kwartalnik Filmowy: Nr 57-58 (2007): Kino polskie, kino sąsiadów
- Alicja Helman, Na tropach autora , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
- Alicja Helman, Szekspir i współczesność , Kwartalnik Filmowy: Nr 59 (2007): Autor w filmie (cz. I)
- Alicja Helman, Intuicja i wiedza , Kwartalnik Filmowy: Nr 53 (2006): Kino brytyjskie (cz. II)