Propaganda i kino
Abstrakt
W systemach totalitarnych dość szybko wprzęgnięto film w służbę państwową. Giżycki pisze o filmach antysemickich, Triumfie woli Leni Riefenstahl i Pancerniku Potiomkinie Eisensteina, ale także o brytyjskich agitkach na rzecz wojny burskiej. Bezpośrednim impulsem do refleksji na temat funkcji kina jako narzędzia propagandy jest dla autora wydana niedawno w Stanach Zjednoczonych czteropłytowa antologia animowanych radzieckich filmów propagandowych, interesująca nie tylko z uwagi na fakt, że filmy te są właściwie nieznane, ale także przez związek z trendami artystycznymi epoki, karykaturą i satyrą, a przede wszystkim jako swoiste zwierciadło polityki rewolucyjnej, antykapitalistycznej, wreszcie zimnowojennej.
Słowa kluczowe:
propaganda, zimna wojna, wojnaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! (2006).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Schizofreniczny surrealizm ekranu , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Patrick Bokanowski – enigma obrazów , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marcin Giżycki, Pożegnanie trzeciej awangardy , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Marcin Giżycki, Animacja – abstrakcja. Narodziny nowej sztuki , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Marcin Giżycki, Partia szachów z Ojcem. Jerzy Giżycki (1919-2009) , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marcin Giżycki, Czy kino efektów specjalnych stworzyło Donalda Trumpa? , Kwartalnik Filmowy: Nr 95 (2016): Transnarodowość kina polskiego
- Marcin Giżycki, Kino anegdoty i kino obrazu , Kwartalnik Filmowy: Nr 64 (2008): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. I)
- Marcin Giżycki, Zawrót głowy awangardowy , Kwartalnik Filmowy: Nr 62-63 (2008): Kino w poszukiwaniu tożsamości
- Marcin Giżycki, Prawdziwie bezkompromisowe kino , Kwartalnik Filmowy: Nr 61 (2008): Trwoga, lęki, niepokoje
Podobne artykuły
- Michał Bobrowski, Imitacja, rekonstrukcja, propaganda. Zimnowojenne wędrówki europejskiego westernu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.