Propaganda i kino
Abstrakt
W systemach totalitarnych dość szybko wprzęgnięto film w służbę państwową. Giżycki pisze o filmach antysemickich, Triumfie woli Leni Riefenstahl i Pancerniku Potiomkinie Eisensteina, ale także o brytyjskich agitkach na rzecz wojny burskiej. Bezpośrednim impulsem do refleksji na temat funkcji kina jako narzędzia propagandy jest dla autora wydana niedawno w Stanach Zjednoczonych czteropłytowa antologia animowanych radzieckich filmów propagandowych, interesująca nie tylko z uwagi na fakt, że filmy te są właściwie nieznane, ale także przez związek z trendami artystycznymi epoki, karykaturą i satyrą, a przede wszystkim jako swoiste zwierciadło polityki rewolucyjnej, antykapitalistycznej, wreszcie zimnowojennej.
Słowa kluczowe:
propaganda, zimna wojna, wojnaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! (2006).
Statystyki
Abstract views: 190PDF downloads: 16
Licencja
Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Z okazji jubileuszu , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Blaski i cienie animacji w Bohemii , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marcin Giżycki, Trzech artystów światła i przestrzeni , Kwartalnik Filmowy: Nr 29-30 (2000): Etyka i estetyka
- Marcin Giżycki, Włodzimierz Iljicz King Kong , Kwartalnik Filmowy: Nr 82 (2013): Eksperyment. Film i sztuki audiowizualne
- Marcin Giżycki, Kino rozszerzone po trzydziestu latach , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Patrick Bokanowski – enigma obrazów , Kwartalnik Filmowy: Nr 71-72 (2010): Narracja w filmie
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Kino osobne Andrzeja Pawłowskiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 43 (2003): Kino polskie wczoraj i dziś
- Marcin Giżycki, Buster Keaton filmu animowanego. Wspomnienie o Janie Lenicy (1928-2001) , Kwartalnik Filmowy: Nr 35-36 (2001): Kino i nowe media
- Marcin Giżycki, Sny, które można kupić za pieniądze , Kwartalnik Filmowy: Nr 54-55 (2006): Film, fotografia, rzeczywistość
Podobne artykuły
- Michał Bobrowski, Imitacja, rekonstrukcja, propaganda. Zimnowojenne wędrówki europejskiego westernu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.