Propaganda i kino

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

W systemach totalitarnych dość szybko wprzęgnięto film w służbę państwową. Giżycki pisze o filmach antysemickich, Triumfie woli Leni Riefenstahl i Pancerniku Potiomkinie Eisensteina, ale także o brytyjskich agitkach na rzecz wojny burskiej. Bezpośrednim impulsem do refleksji na temat funkcji kina jako narzędzia propagandy jest dla autora wydana niedawno w Stanach Zjednoczonych czteropłytowa antologia animowanych radzieckich filmów propagandowych, interesująca nie tylko z uwagi na fakt, że filmy te są właściwie nieznane, ale także przez związek z trendami artystycznymi epoki, karykaturą i satyrą, a przede wszystkim jako swoiste zwierciadło polityki rewolucyjnej, antykapitalistycznej, wreszcie zimnowojennej.



Słowa kluczowe:

propaganda, zimna wojna, wojna

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2007-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2007) „Propaganda i kino”, Kwartalnik Filmowy, (60), s. 219–223. doi: 10.36744/kf.3304.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney - rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ru­chów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2007 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.