Kino anegdoty i kino obrazu
Abstrakt
Autor zastanawia się nad fenomenem dwóch nurtów kina - realistycznym, wywodzącym się z „reporterskich” filmów braci Lumière, oraz fantastycznym czy kreacyjnym, za którego protoplastę uznaje się Georges'a Mélièsa. Giżycki przywołuje słowa Stefana Themersona, który w 1937 roku twierdził, że ta dychotomia miała swe początki już w prehistorii kina, bowiem ciemnię optyczną (camera obscura) można uznać za antycypację nurtu realistycznego, a latarnię magiczną (laterna magica) za antycypację nurtu kreacyjnego. Ten pierwotny dualizm - twierdzi Giżycki - zaznacza się bardzo wyraźnie również w późniejszych dziejach kinach, m.in. w rozróżnieniu na dwa rodzaje awangard: estetyczną, czyli tę spod znaku Fernanda Légera czy Mana Raya, oraz polityczną, czyli tę z kręgu kina sowieckiego (Eisenstein, Wiertow, Dowżenko). Autor twierdzi, że dualizm ten – czyli rozróżnienie na kino z dominującym pierwiastkiem intelektualnym, wywyższające treść, oraz na kino z dominującym pierwiastkiem zmysłowym, czyli wywyższające formę – dotyczy wielu innych odmian filmu (np. aktorskiego czy animowanego) i pozwala zdefiniować dwie zazwyczaj przeciwstawne w tym dyskursie kategorie: kino anegdoty i kino obrazu.
Słowa kluczowe:
bracia Lumière, Georges Méliès, latarnia magiczna, wczesne kinoBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Marcin Giżyckikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone
Dr hab. Krytyk i historyk sztuki, autor książek z dziedziny historii filmu i zjawisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opublikował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2008 Marcin Giżycki

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Marcin Giżycki, Debata kuchenna. Historia jednego nagrania i jednego zdjęcia , Kwartalnik Filmowy: Nr 65 (2009): Obraz filmowy, obraz w filmie (cz. II)
- Marcin Giżycki, Krowa w łóżku, koń na fortepianie , Kwartalnik Filmowy: Nr 83-84 (2013): Ciało w filmie
- Marcin Giżycki, Magiczne początki kina , Kwartalnik Filmowy: Nr 74 (2011): Rzeczy filmowe
- Marcin Giżycki, Utracona cnota ulicznej sztuki , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
- Marcin Giżycki, Czar długich ujęć , Kwartalnik Filmowy: Nr 92 (2015): Kino polskie i polityka
- Marcin Giżycki, Kino spontaniczne , Kwartalnik Filmowy: Nr 67-68 (2009): Historia filmu
- Marcin Giżycki, Blaski i cienie animacji w Bohemii , Kwartalnik Filmowy: Nr 81 (2013): Dziecko i film
- Marcin Giżycki, Kino odwróconego czasu , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku
- Marcin Giżycki, Ostatnia wieczerza Judy Chicago , Kwartalnik Filmowy: Nr 100 (2017): O świętowaniu
- Marcin Giżycki, Nos Kentridge’a , Kwartalnik Filmowy: Nr 69 (2010): Historia w filmie