Kino anegdoty i kino obrazu

Marcin Giżycki

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design (Stany Zjednoczone)

Abstrakt

Autor zastanawia się nad fenomenem dwóch nurtów kina - realistycznym, wywodzącym się z „reporterskich” filmów braci Lumière, oraz fantastycznym czy kreacyjnym, za którego protoplastę uznaje się Georges'a Mélièsa. Giżycki przywołuje słowa Stefana Themersona, który w 1937 roku twierdził, że ta dychotomia miała swe początki już w prehistorii kina, bowiem ciemnię optyczną (camera obscura) można uznać za antycypację nurtu realistycznego, a latarnię magiczną (laterna magica) za antycypację nurtu kreacyjnego. Ten pierwotny dualizm - twierdzi Giżycki - zaznacza się bardzo wyraźnie również w późniejszych dziejach kinach, m.in. w rozróżnieniu na dwa rodzaje awangard: estetyczną, czyli tę spod znaku Fernanda Légera czy Mana Raya, oraz polityczną, czyli tę z kręgu kina sowieckiego (Eisenstein, Wiertow, Dowżenko). Autor twierdzi, że dualizm ten – czyli rozróżnienie na kino z dominującym pierwiastkiem intelektualnym, wywyższające treść, oraz na kino z dominującym pierwiastkiem zmysłowym, czyli wywyższające formę – dotyczy wielu innych odmian filmu (np. aktorskiego czy animowanego) i pozwala zdefiniować dwie zazwyczaj przeciwstawne w tym dyskursie kategorie: kino anegdoty i kino obrazu.



Słowa kluczowe:

bracia Lumière, Georges Méliès, latarnia magiczna, wczesne kino

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2008-12-31

Cited By / Share

Giżycki, M. (2008) „Kino anegdoty i kino obrazu”, Kwartalnik Filmowy, (64), s. 211–214. doi: 10.36744/kf.3209.

Autorzy

Marcin Giżycki 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Rhode Island School of Design Stany Zjednoczone

Dr hab. Krytyk i historyk sztu­ki, autor książek z dziedziny historii filmu i zja­wisk kultury artystycznej. Wykładowca w Rhode Island School of Design w USA. Opub­likował m.in. Nie tylko Disney — rzecz o kinie animowanym (2000), Koniec i co dalej? (2001), Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku (2002), Wenders do domu! Europejskie filmy o Ameryce i ich recepcja w Stanach Zjednoczonych (2006).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2008 Marcin Giżycki

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.