Filmowe oblicza kontestacji

Mirosław Przylipiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku (Polska)

Abstrakt

Zdaniem recenzenta książka Konrada Klejsy Filmowe oblicza kontestacji to pozycja wybitna, wypełniająca dotkliwą lukę w naszej wiedzy na temat jednego z najważniejszych epizodów w dotychczasowej historii kina. Klejsa przedstawił opis pełny, kompleksowy, spójny metodologicznie, uzupełniając przy tym rozmaite luki faktograficzne. Pokazał, w jaki sposób rewolucja lat sześćdziesiątych odbija się w zrealizowanych w tym czasie filmach fabularnych z pięciu krajów świata zachodniego (USA, Francja, Anglia, Niemcy, Włochy). Przylipiak zwraca uwagę na ogrom i różnorodność materiału, który Klejsa musiał ogarnąć, a na który składają się koncepcje filozoficzne, leżące u podłoża ruchu kontestacji, liczne idee o charakterze politycznym i społecznym, lokalne i uniwersalne uwarunkowania historyczne, decydujące o specyficznym charakterze kontestacji w każdym z omawianych krajów oraz na znakomitą znajomość historii i teorii kina, wielką biegłość w posługiwaniu najbardziej nawet hermetycznymi konceptami z tego zakresu, a także na imponującą filmografię pracy, licząca ponad 420 tytułów.


Słowa kluczowe:

Konrad Klejsa, kino kontestacji, recenzja

Klejsa Konrad, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Trio, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Przylipiak, M. (2009) „Filmowe oblicza kontestacji”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 230–235. doi: 10.36744/kf.3186.

Autorzy

Mirosław Przylipiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku Polska

Profesor Pomorskiej Aka­demii Pedagogicznej w Słupsku; filmoznawca, tłu­macz, krytyk, twórca telewizyjnych filmów dokumentalnych. Autor książek Kino stylu zero­wego (1994), Kino najnowsze (1999, współautor: Jerzy Szyłak), Poetyka kina dokumentalnego (2000) i Kino bezpośrednie. 1960-1963 (2008).



Statystyki

Abstract views: 73
PDF downloads: 28


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Mirosław Przylipiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.