Filmowe oblicza kontestacji
Abstrakt
Zdaniem recenzenta książka Konrada Klejsy Filmowe oblicza kontestacji to pozycja wybitna, wypełniająca dotkliwą lukę w naszej wiedzy na temat jednego z najważniejszych epizodów w dotychczasowej historii kina. Klejsa przedstawił opis pełny, kompleksowy, spójny metodologicznie, uzupełniając przy tym rozmaite luki faktograficzne. Pokazał, w jaki sposób rewolucja lat sześćdziesiątych odbija się w zrealizowanych w tym czasie filmach fabularnych z pięciu krajów świata zachodniego (USA, Francja, Anglia, Niemcy, Włochy). Przylipiak zwraca uwagę na ogrom i różnorodność materiału, który Klejsa musiał ogarnąć, a na który składają się koncepcje filozoficzne, leżące u podłoża ruchu kontestacji, liczne idee o charakterze politycznym i społecznym, lokalne i uniwersalne uwarunkowania historyczne, decydujące o specyficznym charakterze kontestacji w każdym z omawianych krajów oraz na znakomitą znajomość historii i teorii kina, wielką biegłość w posługiwaniu najbardziej nawet hermetycznymi konceptami z tego zakresu, a także na imponującą filmografię pracy, licząca ponad 420 tytułów.
Słowa kluczowe:
Konrad Klejsa, kino kontestacji, recenzjaBibliografia
Klejsa Konrad, Filmowe oblicza kontestacji. Kino Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej wobec kultury protestu przełomu lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, Trio, Warszawa 2008.
Google Scholar
Autorzy
Mirosław Przylipiakkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku Polska
Profesor Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku; filmoznawca, tłumacz, krytyk, twórca telewizyjnych filmów dokumentalnych. Autor książek Kino stylu zerowego (1994), Kino najnowsze (1999, współautor: Jerzy Szyłak), Poetyka kina dokumentalnego (2000) i Kino bezpośrednie. 1960-1963 (2008).
Statystyki
Abstract views: 73PDF downloads: 28
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Mirosław Przylipiak

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Mirosław Przylipiak, Kategoria systemu w Davida Bordwella koncepcji estetyki filmu , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Mirosław Przylipiak, Przyjemność na granicy dyskomfortu , Kwartalnik Filmowy: Nr 110 (2020): Poza człowiekiem
- Mirosław Przylipiak, W poszukiwaniu siebie. Biograficzny dyptyk Łozińskich w kontekście Lacanowskiej fazy lustra , Kwartalnik Filmowy: Nr 118 (2022): Jedno ujęcie
- Mirosław Przylipiak, Bergsonowska koncepcja pamięci a filmowe przedstawienia pamięci protetycznej , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Mirosław Przylipiak, Wajdowskie adaptacje literatury w optyce Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej , Kwartalnik Filmowy: Nr 75-76 (2011): Oblicza rzeczywistości
- Mirosław Przylipiak, Kamera jako superego. „Dzienniki. 1971-1976” Eda Pincusa albo początki dokumentalizmu osobistego , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe