Kamera jako superego. „Dzienniki. 1971-1976” Eda Pincusa albo początki dokumentalizmu osobistego

Mirosław Przylipiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku (Polska)

Abstrakt

Długo utrzymywało się przeświadczenie, że film dokumentalny jest gatunkiem użyteczności publicznej, a nie wypowiedzią osobistą. Dopuszczano wprawdzie rozmaite formy ekspresji czy kreacji, jednak nie do pomyślenia było, aby dokumentalista kierował kamerę sam na siebie. W filmach dokumentalnych zdarzało się przemycać własną wizję świata, a nawet reminiscencje z życia autora, ale pod warunkiem, że dokonywało się tego w sposób dyskretny, pod przykryciem relacji o świecie zewnętrznym. Tendencja to została przełamana w sposób systemowy przez awangardę amerykańską. Kolejnymi krokami w stronę dokumentu osobistego były filmy Stana Brakhage’a, Jima McBride’a, Eda Pincusa. Gest odwrócenia kamery w swoją stronę okazał się zaraźliwy. Dokumentalizm osobisty szybko stał się wiodącą poetyką bostońskiej grupy dokumentalistów (Alfred Guzetti, Ross McElwee czy Rob Moss). Wkrótce zaś forma ta stała się jedną z najczęściej uprawianych w praktyce dokumentalizmu, zwłaszcza niezależnego. Tekst Przylipiaka koncentruje się na dzienniku filmowym Eda Pincusa, który przez 5 lat filmował siebie i swoją rodzinę.


Słowa kluczowe:

dziennik filmowy, autobiografizm, Ed Pincus

Friedan Betty, The Feminine Mystique, Norton, New York 1963.
  Google Scholar

Lane Jim, The Autobiographical Documentary in America, The University of Wisconsin Press, Madison 2002, s. 20, 34, 36, 54, 59-60.
  Google Scholar

Lasch Christopher, The Culture of Narcissism: American Life in the Age of Diminished Expectations, Norton, New York 1978, 29-30.
  Google Scholar

Wolf Naomi, The Beauty Myth. How Images of Beauty Are Used Against Women, William Morrow and Company, New York 1991.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Przylipiak, M. (2011) „Kamera jako superego. «Dzienniki. 1971-1976» Eda Pincusa albo początki dokumentalizmu osobistego”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 22–32. doi: 10.36744/kf.2982.

Autorzy

Mirosław Przylipiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku Polska

Profesor Akademii Po­morskiej w Słupsku; filmoznawca, tłumacz, krytyk filmowy, twórca telewizyjnych filmów dokumentalnych. Jego zainteresowania ognis­kują się wokół zagadnień kina dokumental­nego i narracji filmowej. Autor książek Kino stylu zerowego (1994), Kino najnowsze (1999, współautor: Jerzy Szyłak), Poetyka kina doku­mentalnego (2000) i Kino bezpośrednie. 1960­-1963 (2008) oraz licznych studiów z zakresu historii i teorii kina. Wspólnie z Krzysztofem Kornackim redaktor tomu Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002).



Statystyki

Abstract views: 37
PDF downloads: 9


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Mirosław Przylipiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.