Wajdowskie adaptacje literatury w optyce Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej

Mirosław Przylipiak

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku (Polska)

Abstrakt

Przylipiak omawia książkę Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy będącą drugim, znacznie poprawionym i rozszerzonym wydaniem publikacji z roku 1998. Praca Nurczyńskiej-Fidelskiej koncentruje się więc na kwestii adaptacji, a jej celem jest próba odnalezienia specyfiki autorskiej metody adaptacyjnej Wajdy. Przylipiak dostrzega nierówny poziom analiz zawartych w publikacji. Najwyżej ceni te rozdziały, w których autorka koncentruje się na analizie zasadniczych zmian form estetycznych i/lub orientacji ideowej w toku przenoszenia pierwowzoru literackiego na ekran. Zaś największym walorem książki jest według Przylipiaka podjęcie kwestii ekwiwalencji, kluczowej dla adaptacji, a często marginalizowanej.


Słowa kluczowe:

Ewelina Nurczyńska-Fidelska, recenzja, Andrzej Wajda, adaptacja

Nurczyńska-Fidelska Ewelina, Polska klasyka literacka według Andrzeja Wajdy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-12-31

Cited By / Share

Przylipiak, M. (2011) „Wajdowskie adaptacje literatury w optyce Eweliny Nurczyńskiej-Fidelskiej”, Kwartalnik Filmowy, (75-76), s. 317–322. doi: 10.36744/kf.2907.

Autorzy

Mirosław Przylipiak 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Akademia Pomorska w Słupsku Polska

Profesor Akademii Po­morskiej w Słupsku; filmoznawca, tłumacz, kry­tyk filmowy, twórca telewizyjnych filmów dokumentalnych. Jego zainteresowania ogniskują się wokół zagadnień kina dokumentalnego i nar­racji filmowej. Autor książek Kino stylu zerowego (1994), Kino najnowsze (1999, współautor: Jerzy Szyłak), Poetyka kina dokumentalnego (2000) i Kino bezpośrednie. 1960-1963 (2008) oraz licz­nych studiów z zakresu historii i teorii kina. Wspólnie z Krzysztofem Kornackim redaktor tomu Poszukiwanie i degradowanie sacrum w kinie (2002).



Statystyki

Abstract views: 58
PDF downloads: 16


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Mirosław Przylipiak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.