Inspiracje plastyczne we wczesnej twórczości Zhanga Yimou

Alicja Helman

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że artysta będący przedstawicielem danej kultury i spadkobiercą jej tradycji, sięga w swej twórczości filmowej do wzorów rodzimego malarstwa i symboliki wizualnej z kręgu otaczającej go ikonosfery. Problem pojawia się jednak, gdy weźmiemy pod uwagę sztukę z innego kręgu kulturowego niż ten, który określamy w skrócie mianem zachodniego i w którym wyrosła sztuka filmowa. Helman analizuje pisze o niekompatybilności chińskiego systemu reprezentacji charakterystycznego dla sztuk plastycznych od tysiącleci, i tego, który sztuka filmowa jako taka odziedziczyła po systemie przedstawienia zapoczątkowanym w okresie Renesansu. Podstawowy system reprezentacji i jego konwencje dyktowałby inny sposób "patrzenia" kamery. Autorka przywołuje reguły rządzące malarstwem (zwłaszcza pejzażowym) i związane z myślą taoistyczną i konfucjańską, po czym przechodzi do rozważań nad możliwością przełożenia zasad malarstwa chińskiego na sztukę filmową. Materiałem badawczym jest dla niej wczesna twórczość i styl obrazowania Zhanga Yimou - z jednej strony wyraźnie zanurzone w tradycji chińskiej, z drugiej zaś niezwykle indywidualne i niepoddające się prostej klasyfikacji.


Słowa kluczowe:

Zhang Yimou, kino chińskie, malarstwo

Ān Jĭngfū, The Pain of a Half Taoist: Taoist Principles, Chinese Landscape Painting, and „King of the Children”, w: Cinematic Lanscapes, red. L. C. Ehrlich, D. Desser, University of Texas Press, Austin 1994, s. 119-120.
  Google Scholar

Berry Chris, Mary Ann Farquhar, Post-Socialist Strategies: An Analysis of „Yellow Earth” and „Black Cannon Incident”, w: Cinematic Lanscapes, red. L. C. Ehrlich, D. Desser, University of Texas Press, Austin 1994, s. 85.
  Google Scholar

Hăo Dázhēng, Chinese Visual Representation: Painting and Cinema, w: Cinematic Lanscapes, red. L. C. Ehrlich, D. Desser, University of Texas Press, Austin 1994, s. 46-47, 60.
  Google Scholar

Jiao Xiongping, Discussing „Red Sorghum”, w: Zhang Yimou Interwievs, red. F. Gateward, University Press of Mississippi, Jackson 2001, s. 6.
  Google Scholar

Kwok Wah Lau Jenny, An Experiment in Color and Portraiture in Chinese Cinema, w: Cinematic Lanscapes, red. L. C. Ehrlich, D. Desser, University of Texas Press, Austin 1994.
  Google Scholar

Mikrut Agnieszka, Transgresja w twórczości Zhanga Yimou (maszynopis pracy magisterskiej w archiwum Instytutu Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego), s. 56.
  Google Scholar

Nĭ Zhén, Classical Chinese Painting and Cinematographic Signification, w: Cinematic Lanscapes, red. L. C. Ehrlich, D. Desser, University of Texas Press, Austin 1994, s. 64, 66, 72-74.
  Google Scholar

Silbergeld Jerome, China into Film. Frames of Reference in Contemporary Chinese Cinema, Reaktion Books, London 1999.
  Google Scholar

Wilkerson Douglas, Film and the Visual Arts in China: An Introduction, w: Cinematic Lanscapes, red. L. C. Ehrlich, D. Desser, University of Texas Press, Austin 1994, s. 43
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2009-03-31

Cited By / Share

Helman, A. (2009) „Inspiracje plastyczne we wczesnej twórczości Zhanga Yimou”, Kwartalnik Filmowy, (65), s. 209–219. doi: 10.36744/kf.3182.

Autorzy

Alicja Helman 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Filmoznawca, wykłada w Insty­tucie Sztuk Audiowizualnych na UJ. Autorka m.in: Słownik pojęć filmowych (1991-1998), Historia semiotyki filmu, t. 1-2 (1992-1993), Twórcza zdrada. Filmowe adaptacje literatury (1998), Urok zmierzchu. Filmy Luchina Viscontiego (2002), Ten smutek hiszpański. Konteksty twórczości filmowej Carlosa Saury (2005).



Statystyki

Abstract views: 70
PDF downloads: 10


Licencja

Prawa autorskie (c) 2009 Alicja Helman

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.