„The Night Journey” – „gra” Billa Violi w poszukiwaniu nowych przestrzeni

Andrzej Pitrus

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

We wstępie artykułu Pitrus zaznacza, że sztuka wideo od początków swego istnienia starała się zdefiniować przestrzeń nieco inaczej niż kino. Wynikało to m.in. z intencji samych twórców, pragnących podkreślić odrębność środków wyrazu nowego medium, ale też z czynników obiektywnych: w sztuce wideo (inaczej niż w kinie) odbiorca nie tylko obcował z przestrzenią kadru, ale widział też urządzenie. Ponadto film – w klasycznym rozumieniu – montowany był liniowo, jako sekwencja ujęć, natomiast wideo dawało sposobność wykorzystania m.in. strategii mise-en-page. Owa ambiwalencja kwestii przestrzeni w sztuce wideo jest też widoczna w twórczości Billa Violi. Pitrus charakteryzuje wybrane prace artysty oraz jego instalacje o charakterze immersywnym, ale przede wszystkim skupia się na interaktywnym projekcie The Night Journey, którym Viola po raz pierwszy nawiązał do technologii stosowanych w grach wideo. Projekt ten nie tylko wykorzystuje stworzoną dla gier platformę technologiczną, ale też mechanikę typową dla tego rodzaju rozrywki. Pitrus przeprowadza szczegółową analizę projektu, właściwych mu możliwości nawigowania i interaktywnego odbioru. Zauważa również, że The Night Journey w istocie skupia się na immersji i dekonstruuje mechanikę klasycznej rozgrywki.


Słowa kluczowe:

Bill Viola, sztuka wideo, mise-en-page, przestrzeń

Bazin André, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, WaiF, Warszawa 1963, s. 59.
  Google Scholar

Bruce Elder R., The Films of Stan Brakhage in the American Tradition of Ezra Pound, Gertrude Stein and Charles Olson, Wilfrid Laurier University Press, Waterloo 1998.
  Google Scholar

Coomaraswamy Ananda K., Symbols, w: Coomaraswamy Ananda K., What is Civilisation?, Lindisfarne Press, Great Barrington 1989, s. 125-126.
  Google Scholar

Heath Stephen, Narrative Space, „Screen” 1976, nr 3, s. 68-112.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/17.3.68   Google Scholar

Heeter Carrie, Being There: The Subjective Experience of Presence, „Presence: Teleoperators and Virtual Environments 1” 1992, nr 2, s. 2.
DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1992.1.2.262   Google Scholar

Kamieńska Anna, Przekładając „Naśladowania...”, w: T. A. Kempis, O naśladowaniu Chrystusa, PAX, Warszawa 1980, s. 258.
  Google Scholar

Kłodkowski Piotr, Homo mysticus hinduizmu i islamu. Mistyczny ruch bhakti i sufizmu, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1998.
  Google Scholar

Lipkin Steve, Technologia jako ontologia, w: Pejzaże audiowizualne. Telewizja, wideo, komputer, tłum. T. Kalaga, red. A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 1997, s. 316.
  Google Scholar

Nitsche Michael, Video Game Spaces. Image, Play and Structure In 3D Worlds, The MIT Press, Cambridge – London 2008, s. 93.
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/9780262141017.001.0001   Google Scholar

Oudart Jean-Pierre, Notes pour une théorie de la representation, „Cahiers du Cinéma” 1971, nr 229 i 230.
  Google Scholar

Plotyn, Enneady, tłum A. Krokiewicz, PWN, Warszawa 1959.
  Google Scholar

Sufism, Music and Society in Turkey and the Middle East, red. A. Hammarlund, T. Olsson, E. Özdalga, Curzon, Richmond 1999.
  Google Scholar

Suzuki Daisetz Teitaro, Wprowadzenie do buddyzmu zen, tłum. M. i A. Grabowscy, Rebis, Warszawa 2004.
  Google Scholar

Św. Jan od Krzyża, Droga na Górę Karmel, tłum. B. Smyrak OCD, Wydawnictwo Karmelitów Bosych, http://www.karmel.pl/klasyka/gora/index.php.
  Google Scholar

Whitehead Alfred N., Science and the Modern World, Cambridge University Press, Cambridge 1926, s. 90.
  Google Scholar

Viola Bill, Reasons for Knocking at an Empty House, The MIT Press, Cambridge 1995, s. 161.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2010-06-30

Cited By / Share

Pitrus, A. (2010) „„The Night Journey” – «gra» Billa Violi w poszukiwaniu nowych przestrzeni”, Kwartalnik Filmowy, (70), s. 83–92. doi: 10.36744/kf.3059.

Autorzy

Andrzej Pitrus 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Pracownik naukowy Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Autor książek Nam niebo pozwoli. O filmowej i telewizyjnej twórczości Todda Haynesa (2004), Filmowcy i kiniarze (2004), Dotykając lustra. Melodramaty Douglasa Sirka (2006). Znawca problematyki kina niezależnego.



Statystyki

Abstract views: 18
PDF downloads: 5


Licencja

Prawa autorskie (c) 2010 Andrzej Pitrus

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.


Inne teksty tego samego autora

1 2 3 > >>