Audiowizualne pejzaże obrazów i rzeczy
Abstrakt
Recenzja antologii tekstów zagranicznych zatytułowanej Pejzaże audiowizualne. Telewizja – wideo – komputer (1997), przygotowanej przez Andrzeja Gwoździa. Zawojski przekonuje, że antologia jest reprezentatywna dla szerokiego spektrum różnych strategii humanistycznej refleksji nad światem dzisiejszych mediów audiowizualnych w kontekście przemian kulturowych i cywilizacyjnych. Zawojski analizuje ponadto monografię Gwoździa zatytułowaną Obrazy i rzeczy. Film między mediami (1997), podkreślając, że nie jest to tylko „suchy dyskurs teoretyczny”. Książka zawiera ciekawe analizy, które służą egzemplifikacji jego tez i stanowią integralną część wywodu.
Słowa kluczowe:
Andrzej Gwóźdź, audiowizualność, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Zawojskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Pracownik Zakładu Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach Uniwersytetu Śląskiego. Wykłada zagadnienia teorii i historii kina, telewizji, komunikowania i nowych mediów audiowizualnych. Szczególnie interesuje się problematyką wykorzystania mediów elektronicznych w sztuce, czemu poświecił wiele studiów naukowych. Zajmuje się krytyką filmową i eseistyką, poświeconą szeroko rozumianej kulturze audiowizualnej i cyberkulturze. Kieruje działem filmu i mediów w dwumiesięczniku kulturalnym „Opcje”. Autor książki Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią (Kielce, 2000).
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2000 Piotr Zawojski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Zawojski, Historie awangardy filmowej na nowo (o)pisane , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Piotr Zawojski, O intermedialnych relacjach między filmem i grami wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Piotr Zawojski, Twórca wyzwalający rzeczywistość przeciwko dyktatowi „mise en scène”? „Five” Abbasa Kiarostamiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Piotr Zawojski, Poza narracją i fabułą – „Visitors” Godfreya Reggio jako przykład niefikcyjnego kina „avant-doc”. Typologie filmu dokumentalnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Piotr Zawojski, „Soft Cinema” Lva Manovicha i Andreasa Kratky’ego. „Język nowych mediów” w praktyce , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)
- Piotr Zawojski, Mediologiczne wędrówki po świecie obrazów , Kwartalnik Filmowy: Nr 49-50 (2005): Ideologia i film
- Piotr Zawojski, W galaktyce McLuhana , Kwartalnik Filmowy: Nr 37-38 (2002): Aktor i postać filmowa
Podobne artykuły
- Anna Nacher, Audiowizualność w poszukiwaniu paradygmatów , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.