Audiowizualność w poszukiwaniu paradygmatów

Anna Nacher

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Autorka recenzuje dwie antologie pod redakcją Andrzeja Gwoździa: Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa (2010) oraz Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów (2010). Nacher twierdzi, że kluczową kwestią w przypadku obydwu zbiorów jest zmiana w sposobie prowadzenia badań na obszarze filmoznawstwa i medioznawstwa. Biorąc pod uwagę rozmaite sposoby, na jakie „stare” i „nowe” media przenikają się we współczesnych kontekstach, autorka proponuje ponownie rozważyć tradycyjne dyscypliny w obliczu wyłaniającego się obszaru badań nad kulturą audiowizualną. Badania te mogłyby w możliwie najlepszy sposób dać wyraz dynamicznie zmieniającym się praktykom z pogranicza już istniejących i dopiero rodzących się form medialnych i związanych z nimi dyskursów.


Słowa kluczowe:

Andrzej Gwóźdź, recenzja, medioznawstwo

Bennett Bruce, Marc Fursteanu, Adrian Mackenzie, Cinema And Technology. Cultures, Theories, Practices, New York 2008.
  Google Scholar

Elsaesser Thomas, Malte Hagener, Film Theory: An Introduction Through the Senses, New York and London 2010, s. 42.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203876879   Google Scholar

Gurevitch Leon, The Cinemas of Interactions: Cinematics and the „Game Effect” in the Age of Digital Attractions, „Senses of Cinema” nr 57.
  Google Scholar

Gwóźdź Andrzej, Przedmowa, w: Kino polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, red. E. Nurczyńska-Fidelska, K. Klejsa, Kraków 2008, s. 4.
  Google Scholar

Kino po kinie. Film w kulturze uczestnictwa, red. Andrzej Gwóźdź, Oficyna Naukowa, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Levi-Strauss Claude, Myśl nieoswojona, tłum. A. Zajączkowski, Warszawa 2001, s. 37.
  Google Scholar

Majewski Tomasz, Historia kina po liftingu, „Kultura Współczesna”, 2010, nr 2.
  Google Scholar

McGonigal Jane, „To nie jest gra”. Estetyka immersyjna i kolektywne granie, w: Światy z pikseli. Antologia studiów nad grami komputerowymi, red. M. Filiciak, Warszawa 2010, s. 58.
  Google Scholar

Pogranicza audiowizualności. Parateksty kina, telewizji i nowych mediów, red. Andrzej Gwóźdź, Universitas, Kraków 2010.
  Google Scholar

Ricardo Francisco J., Stalking the Paratext: Speculations on Hypertext Links as a Second Order Text, w: Hypertext 98 – Proceedings of the Ninth ACM Conference on Hypertext and Hypermedia, Pittsburgh 1998.
DOI: https://doi.org/10.1145/276627.276643   Google Scholar

Sonvilla-Weiss Stefan, Introduction: Mashups, Remix Practices and the Recombination of Existing Digital Content, w: Mashup Cultures, red. S. Sonvilla-Weiss, Wien – New York 2010, s. 8.
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0096-7_1   Google Scholar

Television After TV. Essays on a Medium on Transition, red. L. Spigel, J. Olsson,, Durham & London 2004; Television Studies After TV. Understanding Television in the Post-Broadcast Era, red. G. Turner, J. Tay, New York 2009.
  Google Scholar

Thrift Nigel, Non-representational Theory. Space, Politics, Affect, New York 2008, s. 101.
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203946565   Google Scholar

Zielinski Siegfried, Archeologia mediów. O głębokim czasie technicznie zapośredniczonego słuchania i widzenia, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 2010.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2011-03-31

Cited By / Share

Nacher, A. (2011) „Audiowizualność w poszukiwaniu paradygmatów”, Kwartalnik Filmowy, (73), s. 219–228. doi: 10.36744/kf.3002.

Autorzy

Anna Nacher 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt w Instytucie Sztuk Au­diowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (Katedra Mediów Audiowizualnych). Autorka książki Telepłeć. Gender w telewizji doby glo­balizacji (2008). Publikowała w „Kulturze Współczesnej”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Artmixie”, „Czasie Kultury” i w pra­cach zbiorowych.



Statystyki

Abstract views: 38
PDF downloads: 15


Licencja

Prawa autorskie (c) 2011 Anna Nacher

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.