Tkanie świata: obrazy w świecie Internetu ludzi i rzeczy

Anna Nacher

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński (Polska)

Abstrakt

Artykuł jest próbą reinterpretacji obrazowości charakterystycznej dla mediów sieciowych opartych na różnych formach łączności bezprzewodowej. Krążące w tych mediach obrazy są efektem procesów intensywnego przetwarzania danych, a ich ekologia jest odmienna od tradycyjnych form kultury audiowizualnej: sytuują się znacznie bliżej środowiska, w którym są wytwarzane (przykłady pochodzą z praktyk artystycznych tzw. sztuki klimatu, ale mogą również uwzględniać mapowanie partycypacyjne), w szeregu wymian między aktorami ludzkimi i nie-ludzkimi. Sięgając do propozycji teoretycznych Jamesa Gibsona, zwłaszcza do teorii afordancji rozpatrywanej w kontekście jego całościowej propozycji dotyczącej optyki ekologicznej, Nacher proponuje podejście odchodzące od modelu reprezentacjonistycznego. W tym ujęciu opisywane typy obrazowania jawią się nie jako odrębne jednostki reprezentacji, ale forma wymiany energii z otoczeniem.


Słowa kluczowe:

media sieciowe, James Gibson, sztuka klimatu

Borden, Ed. People talking about things that tweet. http://blog.cosm.com/2012/01/people-talking-about-things-that-tweet.html
  Google Scholar

Borden, Ed. You can build an open air quality sensor network. http://blog.cosm.com/2011/12/you-can-help-build-open-air-quality.html#more
  Google Scholar

Clancy, William J. 1997. Situated Cognition. On Human Knowledge and Computer Representations. Cambridge
  Google Scholar

Gibson, James J. 1986. The Ecological Approach to Visual Perception. New York
  Google Scholar

Gombrich, Ernst. 1989. Review of James J. Gibson and the Psychology of Perception by Edward S. Reed. „New York Review of Books” 19.01.1989 http://gombricharchive.files.wordpress.com/2011/04/showdis13.pdf
  Google Scholar

Gordon, Eric, Adriana de Souza e Silva. 2011. Net Locality. Why Location Matters in a Networked World. Oxford
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444340679   Google Scholar

Hansen, Mark B. 2013. Ubiquitous sensation: Toward an Atmospheric. Collective and Microtemporal. W: U. Ekman. Throughout. Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing. Cambridge – Lodnon
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8437.003.0005   Google Scholar

Heft, Harry. 2001. Ecological Psychology in Context. New Jersey – London
DOI: https://doi.org/10.4324/9781410600479   Google Scholar

Jenkins, Harold S. 2008. Gibson's 'Affordances': Evolution of a Pivotal Concept. „Journal of Scientific Psychology” 12
  Google Scholar

Kluszczyński, Ryszard W. 2012. Art@science. O związkach między sztuką i nauką. W: R. W. Kluszczyński (red.). W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii. Gdańsk
  Google Scholar

Mackenzie, Adrian. 2008. Wirelessness as the Experience of Transition. „Fibreculture Journal” 13. http://thirteen.fibreculturejournal.org/fcj-085-wirelessness-as-experience-of-transition
  Google Scholar

Malina, Roger F. 2009. What is a Climate Artist?. W: S. Kovacs, T. Munz (red.). Deep North. Transmediale parcours 2. Berlin. http://www.diatrope.com/rfm/docs/Transmedialen_2009.pdf
  Google Scholar

Manovich, Lev, Tristan Thielmann. 2009. Geomedien: Raum als Neue Medien-Platform? Ein Interview mit Lev Manovich. W: J. Döring, T. Thielmann (red.). Mediengeographie: Theorie – Analyse – Diskussion. Bielefeld/
  Google Scholar

Manovich, Lev. 2010. Poetyka przestrzeni powiększonej. Tłum. A. Nacher. w: E. Rewers (red.). Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków
  Google Scholar

Peljhan, Marko, Matthew Biederman. 2009. The Arctic Perspective (excerpts). W: S. Kovacs, T. Munz (red.). Deep North. Transmediale parcours 2. Berlin. http://www.diatrope.com/rfm/docs/Transmedialen_2009.pdf
  Google Scholar

Penny, Simon. 2013. Trying to Be Calm. Ubiquity, Cognitivism, and Embodiment. W: U. Ekman, Throughout. Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing. Cambridge – Lodnon
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8437.003.0021   Google Scholar

Reed, Edward S. 1996. Encountering the World. Towards the Ecological Psychology. Oxford – New York
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195073010.001.0001   Google Scholar

Russell, Ben. Headmap Manifesto. http://www.technoccult.com/library/headmap.pdf
  Google Scholar

Souza e Silva, Adriana de. 2010. Mobilne technologie jako interfejs przestrzeni hybrydowych. Tłum. A. Nacher. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków
  Google Scholar

Thielmann, Tristan. 2010. Locative Media and Mediated Localities. „Aether. Journal of Media Geography” t. 5A.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2014-03-31

Cited By / Share

Nacher, A. (2014) „Tkanie świata: obrazy w świecie Internetu ludzi i rzeczy”, Kwartalnik Filmowy, (85), s. 206–218. doi: 10.36744/kf.2472.

Autorzy

Anna Nacher 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska

Adiunkt w Instytucie Sztuk Au­diowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (Ka­tedra Mediów Audiowizualnych). Autorka książek: Telepłeć. Gender w telewizji doby globa­lizacji (2008) oraz Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów (2012).



Statystyki

Abstract views: 30
PDF downloads: 18


Licencja

Prawa autorskie (c) 2014 Anna Nacher

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.