Tkanie świata: obrazy w świecie Internetu ludzi i rzeczy
Abstrakt
Artykuł jest próbą reinterpretacji obrazowości charakterystycznej dla mediów sieciowych opartych na różnych formach łączności bezprzewodowej. Krążące w tych mediach obrazy są efektem procesów intensywnego przetwarzania danych, a ich ekologia jest odmienna od tradycyjnych form kultury audiowizualnej: sytuują się znacznie bliżej środowiska, w którym są wytwarzane (przykłady pochodzą z praktyk artystycznych tzw. sztuki klimatu, ale mogą również uwzględniać mapowanie partycypacyjne), w szeregu wymian między aktorami ludzkimi i nie-ludzkimi. Sięgając do propozycji teoretycznych Jamesa Gibsona, zwłaszcza do teorii afordancji rozpatrywanej w kontekście jego całościowej propozycji dotyczącej optyki ekologicznej, Nacher proponuje podejście odchodzące od modelu reprezentacjonistycznego. W tym ujęciu opisywane typy obrazowania jawią się nie jako odrębne jednostki reprezentacji, ale forma wymiany energii z otoczeniem.
Słowa kluczowe:
media sieciowe, James Gibson, sztuka klimatuBibliografia
Borden, Ed. People talking about things that tweet. http://blog.cosm.com/2012/01/people-talking-about-things-that-tweet.html 
  
                         Google Scholar
Borden, Ed. You can build an open air quality sensor network. http://blog.cosm.com/2011/12/you-can-help-build-open-air-quality.html#more 
  
                         Google Scholar
Clancy, William J. 1997. Situated Cognition. On Human Knowledge and Computer Representations. Cambridge 
  
                         Google Scholar
Gibson, James J. 1986. The Ecological Approach to Visual Perception. New York 
  
                         Google Scholar
Gombrich, Ernst. 1989. Review of James J. Gibson and the Psychology of Perception by Edward S. Reed. „New York Review of Books” 19.01.1989 http://gombricharchive.files.wordpress.com/2011/04/showdis13.pdf 
  
                         Google Scholar
Gordon, Eric, Adriana de Souza e Silva. 2011. Net Locality. Why Location Matters in a Networked World. Oxford 
 
DOI: https://doi.org/10.1002/9781444340679
  
                         Google Scholar
Hansen, Mark B. 2013. Ubiquitous sensation: Toward an Atmospheric. Collective and Microtemporal. W: U. Ekman. Throughout. Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing. Cambridge – Lodnon 
 
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8437.003.0005
  
                         Google Scholar
Heft, Harry. 2001. Ecological Psychology in Context. New Jersey – London 
 
DOI: https://doi.org/10.4324/9781410600479
  
                         Google Scholar
Jenkins, Harold S. 2008. Gibson's 'Affordances': Evolution of a Pivotal Concept. „Journal of Scientific Psychology” 12 
  
                         Google Scholar
Kluszczyński, Ryszard W. 2012. Art@science. O związkach między sztuką i nauką. W: R. W. Kluszczyński (red.). W stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii. Gdańsk 
  
                         Google Scholar
Mackenzie, Adrian. 2008. Wirelessness as the Experience of Transition. „Fibreculture Journal” 13. http://thirteen.fibreculturejournal.org/fcj-085-wirelessness-as-experience-of-transition 
  
                         Google Scholar
Malina, Roger F. 2009. What is a Climate Artist?. W: S. Kovacs, T. Munz (red.). Deep North. Transmediale parcours 2. Berlin. http://www.diatrope.com/rfm/docs/Transmedialen_2009.pdf 
  
                         Google Scholar
Manovich, Lev, Tristan Thielmann. 2009. Geomedien: Raum als Neue Medien-Platform? Ein Interview mit Lev Manovich. W: J. Döring, T. Thielmann (red.). Mediengeographie: Theorie – Analyse – Diskussion. Bielefeld/ 
  
                         Google Scholar
Manovich, Lev. 2010. Poetyka przestrzeni powiększonej. Tłum. A. Nacher. w: E. Rewers (red.). Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków 
  
                         Google Scholar
Peljhan, Marko, Matthew Biederman. 2009. The Arctic Perspective (excerpts). W: S. Kovacs, T. Munz (red.). Deep North. Transmediale parcours 2. Berlin. http://www.diatrope.com/rfm/docs/Transmedialen_2009.pdf 
  
                         Google Scholar
Penny, Simon. 2013. Trying to Be Calm. Ubiquity, Cognitivism, and Embodiment. W: U. Ekman, Throughout. Art and Culture Emerging with Ubiquitous Computing. Cambridge – Lodnon 
 
DOI: https://doi.org/10.7551/mitpress/8437.003.0021
  
                         Google Scholar
Reed, Edward S. 1996. Encountering the World. Towards the Ecological Psychology. Oxford – New York 
 
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195073010.001.0001
  
                         Google Scholar
Russell, Ben. Headmap Manifesto. http://www.technoccult.com/library/headmap.pdf 
  
                         Google Scholar
Souza e Silva, Adriana de. 2010. Mobilne technologie jako interfejs przestrzeni hybrydowych. Tłum. A. Nacher. W: Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków 
  
                         Google Scholar
Thielmann, Tristan. 2010. Locative Media and Mediated Localities. „Aether. Journal of Media Geography” t. 5A. 
  
                         Google Scholar
Autorzy
Anna Nacherkwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Jagielloński Polska
Adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (Katedra Mediów Audiowizualnych). Autorka książek: Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji (2008) oraz Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów (2012).
Statystyki
Abstract views: 231PDF downloads: 141
Licencja
Prawa autorskie (c) 2014 Anna Nacher

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Anna Nacher, Audiowizualność w poszukiwaniu paradygmatów , Kwartalnik Filmowy: Nr 73 (2011): Kino to ja. Autobiografie filmowe
 - Anna Nacher, Kłopotliwe archiwa ekstraktywizmu w sztuce rzecznych narracji Thao Nguyen Phan. Perspektywa ekomedialna , Kwartalnik Filmowy: Nr 131 (2025): Ekologia kina/mediów
 
                
			
		
			
			
				

