Historie awangardy filmowej na nowo (o)pisane

Piotr Zawojski

piotr.zawojski@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-2291-0446

Abstrakt

Omawiany tom – Historie filmu awangardowego. Od dadaizmu do postinternetu (2020) pod redakcją Łukasza Rondudy i Gabrieli Sitek – jest efektem projektu edukacyjnego „Akademia filmu awangardowego” realizowanego przez Fundację Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w latach 2019-2020. Autor zwraca uwagę na próbę rewizji dotychczasowych ustaleń dotyczących awangardy filmowej wyrażającą się przede wszystkim w dowartościowaniu twórczości artystek dotąd często pomijanych lub niedocenianych. Tematyczno-chronologiczna kompozycja całości jest rozpięta między tradycją kina awangardowego od jego początków w XX w. do najnowszych realizacji wykorzystujących wideo oraz nowe media, ze szczególnym uwzględnieniem optyki feministycznej, queerowej, klasowej i postkolonialnej, oraz badaniem związków filmu dokumentalnego i awangardowego. Reinterpretacja wcześniejszych odczytań filmu awangardowego i prezentacja mało znanych fenomenów zarówno historycznych, jak i współczesnych stanowi o atrakcyjności publikacji.


Słowa kluczowe:

film awangardowy, film eksperymentalny, awangarda, herstoria

Aira, C. (2017). Nowe pisarstwo (tłum. P. Gołębiowski). Tekstualia, 2 (49), s.s. 189-194.
  Google Scholar

Bauman, Z. (1994). Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy. Teksty Drugie, 5-6 (29/30), ss. 171-179.
  Google Scholar

Bieńczyk, M. (2021, kwiecień). Wpadajcie z ruskim szampanem do Wichy. Książki. Magazyn do Czytania, ss. 90-91.
  Google Scholar

Bomanowska, M., Cichowicz, A. (red.) (2017). W kręgu neoawangardy. Warsztat Formy Filmowej. Łódź: Muzeum Kinematografii w Łodzi.
  Google Scholar

Dziamski, G. (1995). Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.
  Google Scholar

Giżycki, M. (1996). Awangarda wobec kina. Film w kręgu polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia międzywojennego. Warszawa: Wydawnictwo Małe.
  Google Scholar

Gwóźdź, A. (red.) (2002). Europejskie manifesty kina. Od Matuszewskiego do Dogmy. Antologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Wiedza Powszechna.
  Google Scholar

Helman, A. (red.) (1976). Z dziejów awangardy filmowej. Katowice: Uniwersytet Śląski.
  Google Scholar

Kluszczyński, R. W. (1990). Film – sztuka Wielkiej Awangardy. Warszawa – Łódź: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  Google Scholar

Lubelski, T., Sowińska, I., Syska, R. (red.) (2009-2019). Historia kina. Tom 1-4. Kraków: Universitas.
  Google Scholar

Miczka, T. (1988). Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej. Katowice: Uniwersytet Śląski.
  Google Scholar

Ronduda, Ł., Zeyfang, F. (red.) (2007). 1, 2, 3... Avant-Gardes: Film/Art between Experiment and Archive. Warsaw: Centre for Contemporary Art – Berlin: Sternberg Press.
  Google Scholar

Szostak, N. (2021, 28 kwietnia). Jak ratować świat. Rozmowa z Marcinem Wichą. Gazeta Wyborcza, ss. 16-17.
  Google Scholar

Wicha, M. (2021). Kierunek zwiedzania. Kraków: Wydawnictwo Karakter.
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2021-11-16

Cited By / Share

Zawojski, P. (2021) „Historie awangardy filmowej na nowo (o)pisane”, Kwartalnik Filmowy, (115), s. 249–255. doi: 10.36744/kf.831.

Autorzy

Piotr Zawojski 
piotr.zawojski@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski Polska
https://orcid.org/0000-0003-2291-0446

Prof. dr hab. w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego, wykłada na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie na Wydziale Intermediów. Zajmuje się problematyką fotografii, filmu i kina, sztuki nowych mediów oraz cyberkultury i technokultury. Autor książek Elektroniczne obrazoświaty. Między sztuką a technologią (2000), Wielkie filmy przełomu wieków. Subiektywny przewodnik (2007), Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii (2010, 2018), Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów (2012) Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji (2016), Ruchome obrazy zatrzymane w pamięci. Reminiscencje teoretyczne i krytyczne (2017). Redaktor naukowy Ku filozofii fotografii Viléma Flussera (2004, 2015). Redaktor tomów zbiorowych Digitalne dotknięcia. Teoria w praktyce/Praktyka w teorii (2010), Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu (2015), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów (2015), twórca antologii Teoria i estetyka fotografii cyfrowej (2017). Członek Komitetu Nauk o Kulturze PAN.



Statystyki

Abstract views: 261
PDF downloads: 205


Licencja

Prawa autorskie (c) 2021 Piotr Zawojski

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.