Mediologiczne wędrówki po świecie obrazów
Abstrakt
Zawojski recenzuje publikację znanego teoretyka kina i medioznawcy Andrzeja Gwoździa pt. Technologie widzenia, czyli media w poszukiwaniu autora: Wim Wenders. Gwóźdź nie przyjmuje postawy zwykłego monografisty. Tak jak dla samego reżysera jego kino jest punktem wyjścia do szerszych rozważań nad znaczeniem i funkcją obrazu w ogóle, tak dla autora książki twórczość Wendersa staje się pretekstem do spojrzenia na „filozofię mediów” z dużo szerszej, ponowoczesnej perspektywy.
Słowa kluczowe:
Andrzej Gwóźdź, Wim Wenders, recenzjaBibliografia
Nie dotyczy / Not applicable
Google Scholar
Autorzy
Piotr Zawojskikwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Śląski Polska
Wykłada zagadnienia teorii i historii kina, telewizji, komunikowania i nowych mediów w Zakładzie Filmoznawstwa i Wiedzy o Mediach US i na Wydziale Radia i Telewizji US. Obecnie szczególnie interesuje się problematyką wykorzystania mediów elektronicznych w sztuce i zagadnieniami cyberkultury. Opublikował kilkadziesiąt prac naukowych m. in. książkę Elektroniczne obrazy oświaty. Między sztuką a technologią (2000). Zajmuje się również krytyką i eseistyką poświęconą kulturze audiowizualnej i cyberkulturze. Publikuje w „Ekranie”, „Kinie”, „Fa-Arcie”, „Śląsku”, „ArtPapierze”. Kieruje działem filmu i mediów w kwartalniku „Opcje”.
Statystyki
Abstract views: 0PDF downloads: 0
Licencja
Prawa autorskie (c) 2005 Piotr Zawojski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Piotr Zawojski, Historie awangardy filmowej na nowo (o)pisane , Kwartalnik Filmowy: Nr 115 (2021): Film formy, film treści
- Piotr Zawojski, O intermedialnych relacjach między filmem i grami wideo , Kwartalnik Filmowy: Nr 125 (2024): Kino jako maszyna pamiętania
- Piotr Zawojski, Twórca wyzwalający rzeczywistość przeciwko dyktatowi „mise en scène”? „Five” Abbasa Kiarostamiego , Kwartalnik Filmowy: Nr 122 (2023): Krajobrazy, panoramy, terytoria
- Piotr Zawojski, Poza narracją i fabułą – „Visitors” Godfreya Reggio jako przykład niefikcyjnego kina „avant-doc”. Typologie filmu dokumentalnego , Kwartalnik Filmowy: Nr 123 (2023): Tempo i rytm
- Piotr Zawojski, „Soft Cinema” Lva Manovicha i Andreasa Kratky’ego. „Język nowych mediów” w praktyce , Kwartalnik Filmowy: Nr 60 (2007): Autor w filmie (cz. II)