„Reality TV” – próba analizy

Ewa Mazierska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Reality TV jest nowym gatunkiem telewizyjnym, ale wiele jego charakterystycznych cech można zidentyfikować w takich programach jak teleturnieje, talk-shows, opery mydlane i niektóre filmy dokumentalne. Ekspansja reality show wpisuje się w „nowy porządek telewizyjny”, czyli zmiany zachodzące w obszarze europejskich mediów. Charakterystyczne dla tego gatunku są również pewne cechy postmodernistyczne. W związku z tym Mazierska pisze o takich zagadnieniach jak interkontekstualność, rola autora czy pojęcie symulakrum. Reality shows są zjawiskiem globalnym, ale odzwierciedlają specyfikę narodową. W tekście poruszane są również kwestie etyczne oraz obecność gatunku w telewizji publicznej.



Słowa kluczowe:

reality TV, postmodernizm, symulakrum

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2001-12-31

Cited By / Share

Mazierska, E. (2001) „«Reality TV» – próba analizy”, Kwartalnik Filmowy, (35-36), s. 160–176. doi: 10.36744/kf.4126.

Autorzy

Ewa Mazierska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania

Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada na wy­dziale Historii Sztuki University of Central Lancashire w Preston (Wlk. Brytania). Autorka książek Peter Greenaway (1991), Jim Jarmush (1992), Człowiek wobec kultury — James Ivory i jego filmy (1999), Uwięzienie w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twór­czość Wonga Kar-waia ( 1999).



Statystyki

Abstract views: 0
PDF downloads: 0


Licencja

Prawa autorskie (c) 2001 Ewa Mazierska

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.