Ożywianie obrazów: „Edvard Munch” (1974) Petera Watkinsa i „Pasja” (1982) Jean-Luca Godarda
Abstrakt
Autorka poddaje analizie dwa wybitne filmy o obrazach i artystach: Edvarda Muncha Petera Watkinsa i Pasję Jeana-Luca Godarda w celu ustalenia, w jaki sposób obydwaj reżyserzy rekonstruują tworzenie obrazów przez malarzy wcześniejszych epok. Mazierska zauważa, że twórcy ci, dosłownie i metaforycznie, wprawiają obrazy w ruch, korzystając z technicznych środków dostępnych kinu, na przykład z zoomu. Jednocześnie celem dokonywanej przez Watkinsa i Godarda analizy obrazów jest auto-analiza. W szczególności, badanie życia i metody twórczej Edvarda Muncha jest dla Watkinsa sposobem dotarcia do własnej tożsamości niejako z zewnątrz, spojrzenia na siebie jak na "innego". Celem Godarda jest uświadomienie widzowi, że film składa się z obrazów, które nie muszą tworzyć zbornej fabuły. Awangardowość Edvarda Muncha i Pasji autorka eseju łączy z czasem, w którym te filmy powstały: między połową lat 70. a początkiem 80. W tym okresie kończyło się kino modernistyczne, a zaczynał filmowy postmodernizm. Filmy te stanowią łabędzi śpiew filmowego modernizmu, z jego zakorzenieniem w sztuce wysokiej i przekonaniem, że kino to spadkobierca malarstwa.
Słowa kluczowe:
Peter Watkins, Jean-Luc Godard, malarstwo, modernizmBibliografia
Freud Sigmund, Mourning and Melancholia (1917), w: tenże, On Murder, Mourning and Melancholia, tłum. S. Whiteside, Penguin, London 2005, s. 201-218.
Google Scholar
Gomez Joseph A., „Edvard Munch”: Film Biography as Self-portrait and Exemplum, esej umieszczony w książeczce dołączonej do wydania DVD filmu Petera Watkinsa, Eureka 2007, s. 11-12, 43-44.
DOI: https://doi.org/10.3366/more.2007.43-44.4_1-2.4
Google Scholar
Jameson Frederic, High-Tech Collectives in Late Godard, w: tenże, The Geopolitical Aesthetic: Cinema and Space in the World System, BFI, London 1992, s. 159.
Google Scholar
Metz Christian, Story/Discourse: Notes on Two Kinds of Voyeurism, w: Movies and Methods, red. B. Nichols, University of California Press, Berkeley – Los Angeles – London 1985, s. 546-547.
Google Scholar
Morrey Douglas, Jean-Luc Godard, Manchester University Press, Manchester 2005, s. 144-145.
Google Scholar
Pollock Griselda, Artists Mythologies and Media Genius, Madness and Art History, „Screen” 1980, nr 21.
DOI: https://doi.org/10.1093/screen/21.3.57
Google Scholar
Walker John Albert, Art and Artists on Screen, Manchester University Press, Manchester 1993.
Google Scholar
Watkins Peter, „Edvard Munch”: A Director’s Statement, „Literature/Film Quarterly” 1977, nr 5 (Winter), s. 18.
Google Scholar
Watkins Peter, „Edvard Munch”: A Self-interview, wywiad umieszczony w książeczce dołączonej do wydania DVD filmu Petera Watkinsa, Eureka 2007, s. 48.
Google Scholar
Autorzy
Ewa Mazierskakwartalnik.filmowy@ispan.pl
University of Central Lancashire Wielka Brytania
Profesor w departamencie dziennikarstwa i mediów na University of Central Lancashire w Preston w Wielkiej Brytanii. Opublikowała m.in. Słoneczne kino Pedra Almodóvara (2007) oraz po angielsku Roman Polanski: The Cinema of a Cultural Traveller (2007) oraz Masculinities in Polish, Czech and Slovak Cinema (2008). Jest też współredaktorką pracy Relocating Britishness (2004).
Statystyki
Abstract views: 23PDF downloads: 9
Licencja
Prawa autorskie (c) 2009 Ewa Mazierska

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.
W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.
Inne teksty tego samego autora
- Ewa Mazierska, Niedyskretny urok seriali w epoce streamingu , Kwartalnik Filmowy: Nr 97-98 (2017): Wędrujące motywy
- Ewa Mazierska, (Bez)sens życia we wczesnych filmach Wojciecha Jerzego Hasa , Kwartalnik Filmowy: Nr 77-78 (2012): Polskie mity, polskie kompleksy
- Ewa Mazierska, Między przeszłością a przyszłością, Polską i Japonią: heterotopie „Avalonu” , Kwartalnik Filmowy: Nr 80 (2012): Film na styku kultur
- Ewa Mazierska, Rewizje historii Polski a „miękka awangarda” filmowa lat sześćdziesiątych , Kwartalnik Filmowy: Nr 70 (2010): Awangarda i film
- Ewa Mazierska, Kino bezpośrednie w soczewce Mirosława Przylipiaka , Kwartalnik Filmowy: Nr 66 (2009): Kino złego smaku – kino dobrego smaku