Postmodernistyczny Blackpool

Ewa Mazierska

kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Centralnego Lancashire (Wielka Brytania)

Abstrakt

Autorka podejmuje kwestię filmowej reprezentacji Blackpool jako szczególnego przypadku wśród postmodernistycznych brytyjskich miast. Jego postmodernizm podąża nie tylko za zmianami, jakim podlegało „prawdziwe” miasto w ostatnich dekadach, ale też za postmodernistycznym stylem kina lat 80. i 90., ale też wyrasta z faktu, że Blackpool zawsze było w pewnym sensie postmodernistyczne. Po przedstawieniu krótkiej historii Blackpool jako najbardziej kosmopolitycznego kurortu Wielkiej Brytanii, zdominowanego jednak przez klasę robotniczą, autorka śledzi zmiany w przedstawieniach Blackpool, jakie zaszły od premiery filmu Hindle Wakes (reż. Maurice Elvey) z 1927 roku do Bhaji na plaży (reż. Gurinder Chadha) z 1993, przez Sing As We Go (reż. Basil Dean) z 1934 i Smak miodu (reż. Tony Richardson) z 1961. Autorka wykorzystuje metodologiczną perspektywę wyrosłą z koncepcji Jonathana Rabana „miękkiego miasta” (soft city).

  • Tekst jest tłumaczeniem rozdziału z książki Ewy Mazierskiej i Laury Rascaroli From Moscow to Madrid: Postmodern Cities, European Cinema, I. B. Tauris, London – New York 2003. © 2003 by I. B. Tauris.


Słowa kluczowe:

Blackpool, kino, postmodernizm, reprezentacja

Nie dotyczy / Not applicable
  Google Scholar

Pobierz


Opublikowane
2005-12-31

Cited By / Share

Mazierska, E. (2005) „Postmodernistyczny Blackpool”, Kwartalnik Filmowy, (52), s. 168–182. doi: 10.36744/kf.3405.

Autorzy

Ewa Mazierska 
kwartalnik.filmowy@ispan.pl
Uniwersytet Centralnego Lancashire Wielka Brytania

Filmoznawca, krytyk filmowy, wykłada zagadnienia kina współczesnego na wydziale Historii Sztuki na University of Central Lancashire w Preston (Wielka Brytania). Autorka wielu artykułów w języku polskim i angielskim oraz książek, m.in. Dreams and Diaries: The Cinema of Nanni Moretti (2004, współautorka Laura Rascaroli), From Moscow to Madrid: Postmodern Cities, European Cinema (2003, współautorka Laura Rascaroli), Uwięzieni w teraźniejszości i inne postmodernistyczne stany. Twórczość Wong Kar-waia (1999), Człowiek wobec kultury – James Ivory i jego filmy. Współredaktorka Relocating Britishness (2004). Przygotowuje książkę Women in Polish Cinema (2006, współautorka Elżbieta Ostrowska).



Statystyki

Abstract views: 5
PDF downloads: 2


Licencja

Prawa autorskie (c) 2005 Ewa Mazierska

Autor bądź autorka udziela wydawcy niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowuje nieograniczone prawa autorskie i zobowiązuje się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu (umowa licencyjna do pobrania). Czasopismo jest wydawane na licencji CC BY 4.0. Zgłaszając artykuł do publikacji, autor bądź autorka wyraża zgodę na jego udostępnianie na tej licencji.

W wydaniach od 105-106 (2019) do 119 (2022) wszystkie artykuły były publikowane na licencji CC BY-NC-ND 4.0. W tym okresie autorzy i autorki udzielali(-ły) niewyłącznej i nieodpłatnej licencji (CC BY-ND 4.0) na wykorzystanie tekstu w „Kwartalniku Filmowym”, zachowywali(-ły) nieograniczone prawa autorskie i zobowiązywali(-ły) się do podawania miejsca pierwodruku przy ponownym wykorzystaniu artykułu.